بین الملل

برگزاری مجمع اقتصادی قزاقستان و افغانستان در «آستانه»


مجمع تجاری قزاقستان-افغانستان از تاریخ ۳ تا ۵ آگوست در شهر «آستانه» با شرکت ۱۵۰ کارآفرین از بخش‌های مختلف اقتصادی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، مجمع تجاری قزاقستان-افغانستان از  تاریخ ۳ تا ۵ آگوست در شهر «آستانه» با شرکت ۱۵۰ کارآفرین از بخش‌های مختلف اقتصادی برگزار می‌شود.

«کنات تومیش» معاون وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان در پاسخ به سوال یک خبرنگار در مورد حضور مقامات طالبان در این مجمع تجاری که فعالیت آنها در قزاقستان ممنوع است، گفت: انتظار می‌رود که بیش از ۱۵۰ کارآفرین از بخش‌های مختلف اقتصاد از طرف افغانستان در این مجمع شرکت کنند.

به گفته معاون وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان، این مهمانان در هیچ لیست تحریمی قرار ندارند. بر این اساس، هیچ گونه اقدام محدودکننده ای نمی توان در مورد آنها اعمال کرد.

معاون وزیر امور خارجه قزاقستان گفت: اکثریت مهمانانی که فردا وارد می‌شوند، نمایندگان محافل تجاری افغانستان هستند، یعنی مردم عادی هستند. همچنین می‌خواهم یادآوری کنم که جنبش طالبان در فهرست ملی سازمان‌های تروریستی گنجانده نشده است.

مقام قزاق عنوان کرد: همچنین آمریکا و انگلیس، به  دولت «آستانه» اجازه می‌دهد تا با طالبان در سطوح مختلف ارتباط برقرار کنند. بنابراین، اگر ما به این موضوع کاملاً قانونی برخورد کنیم، هیچ معیار بین‌المللی را نقض نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر موضوع حذف طالبان از فهرست سازمان های ممنوعه در قزاقستان در دستور کار قرار ندارد.

تومیش ادامه داد: این موضوع با جامعه بین المللی، با شرکا و همکاران ما هماهنگ خواهد شد. در حال حاضر، ما در حال انجام رایزنی های مربوطه هستیم و به طور دوره ای راه حل های مطبوعاتی خود را به روز خواهیم کرد.

معاون وزیر قزاقستان افزود که پیش از این به حیث معاون کمیته تحریم های بین المللی در امور طالبان خدمت کرده است. فهرست تحریم های این کمیته شامل ۱۳۵ نفر از افراد مرتبط با این جریان است. آنها به انجمن تجاری در قزاقستان نخواهند آمد.

علیرغم این واقعیت که افغانستان کشوری با خطرات ژئوپلیتیکی و سیاسی داخلی است، این کشور یکی از مهمترین شرکای تجاری قزاقستان است. مبادلات تجاری بین قزاقستان و افغانستان سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۹۸۷.۹ میلیون دلار بوده که ۲.۱ برابر بیشتر از مدت مشابه سال قبل (۴۷۴.۳ میلیون دلار) است.
یک خانه تجارت قزاقستان قبلاً در افغانستان افتتاح شده و نماینده ای در آنجا تعیین شده است تا کار آن را هماهنگ کند. قزاقستان همچنین مجوز تایید صلاحیت دیپلمات های دولت جدید افغانستان را صادر کرد.

پایان پیام/.


آگهی
دکمه بازگشت به بالا