بین الملل

بلینکن: نگران تعامل نظامی چین با کوبا هستیم


وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌، در سفر به چین با مقام‌های این کشور درباره تعامل نظامی و اطلاعاتی آنها با کوبا گفت و گو و اظهار نگرانی کرده‌ است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر لندن به گزارش ادعایی «وال استریت ژورنال» درباره مذاکرات پکن و هاوانا بر سر ساخت پایگاه آموزش نظامی مشترک در کوبا واکنش نشان داد.

به نوشته پایگاه «سی.ان.ان»، بلینکن در این کنفرانس مطبوعاتی گفت:‌ «این موردی است که ما آن را به شکل بسیار نزدیک تحت رصد قرار خواهیم داد و درباره آن نیز خیلی صریح صحبت کرده‌ایم. ما از سرزمین خود و از منافع خود محافظت خواهیم کرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد، در سفر اوایل هفته جاری به چین و دیدارش با مقامات این کشور، «خیلی صریح» گفت، آمریکا نسبت به افزایش فعالیت نظامی یا اطلاعاتی چین در کوبا «نگرانی‌های عمیق دارد.»

پایگاه سی.ان.ان نیز به نقل از دو منبع آگاه نوشت، در یک گزارش اطلاعاتی آمریکا ادعا شده، چین و کوبا نزدیک به انعقاد توافقی برای ساخت این تاسیسات آموزش نظامی هستند اما هنوز توافقی بر سر آن حاصل نکرده‌اند.

یکی از منابع ادعا کرد، این تاسیسات در صورت تکمیل شدن می‌تواند میزبان چند صد سرباز ارتش چین باشد. منابعی که این گزارش اطلاعاتی را دیده‌اند مدعی هستند این برنامه چین پاسخی به فعالیت‌های نظامی آمریکا در تایوان است چون کوبا همانقدر از خاک آمریکا فاصله دارد که تایوان از خاک چین.

شبکه سی.ان.ان در ماه فوریه گزارش داد، چند مقام آمریکایی گفته‌اند، واشنگتن در اقدامی تحریک آمیز قصد دارد تعداد سربازان آمریکایی مامور به آموزش به نیروهای تایوانی در خاک این جزیره را افزایش دهد.

همچنین سی.ان.ان نوشت، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت، گزارش درباره تاسیسات ادعایی در کوبا را رد یا تایید نمی‌کند. این مقام آمریکایی اظهار کرد:‌ «ما همچنان نگران فعالیت‌های طولانی مدت چین در همکاری با کوبا هستیم. چین به تلاش برای تقویت حضورش در کوبا ادامه خواهد داد و ما به تلاش برای مختل ساختن آن ادامه خواهیم داد و اطمینان داریم می‌توانیم همه تعهدات امنیتی خود را در داخل و در منطقه برآورده کنیم.»

اوایل ماه جاری میلادی شبکه سی.ان.ان در گزارشی ادعا کرد، کوبا قصد دارد به چین اجازه ساخت یک تاسیسات جاسوسی را در این جزیره بدهد و این تاسیسات به چین اجازه استراق سمع از ارتباطات الکترونیک سراسر جنوب شرق آمریکا را خواهد داد. به ادعای این گزارش، چنین تاسیساتی دست کم از سال ۲۰۱۹ در کوبا وجود داشته‌اند.  یک منبع دیگر نیز به این شبکه آمریکایی ادعا کرد، کوبا و چین مرتبا با یکدیگر تبادل اطلاعات دارند.

بلینکن در ادامه صحبت‌هایش در کنفرانس مطبوعاتی شهر لندن گفت: «ما از زمان ابتدای کار این دولت با تعدادی از کشورهایی که نوعی از حضور چین در خاکشان اعم از نظامی و اطلاعاتی را در نظر دارند تعامل داشته‌ایم. ما در این زمینه تعاملاتی دیپلماتیک نیز داشته‌ایم و فکر می‌کنم این تلاشها‌ در کند تر کردن این برنامه‌ها موفق بودند.»

پایان پیام


آگهی
دکمه بازگشت به بالا