بین الملل

بولتون: سیاست بایدن فقط شکست اوکراین را به تعویق می‌اندازد


مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا دلیل شکست‌ ضدحملات اوکراین و موفقیت‌های دفاعی روسیه را کمک نظامی آهسته، متزلزل و غیراستراتژیک غرب خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در مقاله‌ای در روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت سیاست «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال اوکراین تنها شکست کی‌یف را به تعویق می‌اندازد.

به نوشته خبرگزاری روسی «تاس»، بولتون در اشاره به ناموفق بودن ضدحملات اوکراین علیه روسیه گفت: شکست‌های تهاجمی اوکراین و موفقیت‌های دفاعی روسیه یک دلیل مشترک دارد و آن کمک نظامی آهسته، متزلزل و غیراستراتژیک غرب است. بحث‌های دنباله‌دار درباره تامین این یا آن سیستم تسلیحاتی، ترس مداوم از تشدید جنگ از سوی روسیه علیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اظهارات هسته‌ای گاه و بیگاه کرملین احتیاط فلج کننده‌ای را در پایتخت‌های غربی ایجاد کرده است.

به گفته وی، «گرچه بریتانیا تحت رهبری بوریس جانسون منصرف نشد، به نظر می‌رسد ناتو تمایلی به انجام تعهدات برای احیای حاکمیت کامل و تمامیت ارضی اوکراین ندارد». 

بولتون استدلال کرد: این تردید محصول بازدارندگی موفق کرملین و نه ضرورت استراتژیک آمریکاست. ناتوانی اوکراینی‌ها برای دستیابی به پیشرفت‌های بزرگ نتیجه طبیعی استراتژی ایالات متحده با هدف صرف ممانعت از پیروزی روسیه است.

اخیراً روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گزارش داد تعداد اوکراینی‌هایی که در تلاش برای فرار از خدمت هستند به دلیل تلفات بالا در ضدحملات اوکراین افزایش یافته و کی‌یف برای پر نگه داشتن صفوف خود به اعماق جامعه ورود کرده است. 

ارتش اوکراین چهارم ژوئن ضدحملات خود را که تبلیغ زیادی برای آن کرده بود، آغاز کرد. علی‌رغم سیلی از تجهیزاتی که غرب در اختیار کی‌یف قرار داده، این کشور نتوانسته موفقیت‌ چشمگیری در مقابل روسیه به دست آورد و متحمل تلفات و خسارات سنگین شده است. روزنامه آمریکایی با استناد به برآوردهای مقام‌ها و تحلیلگران غربی گزارش داده بیش از ۱۵۰ هزار نیروی اوکراینی از فوریه ۲۰۲۲ (آغاز درگیری‌ها در اوکراین) کشته و زخمی شده‌اند.

بولتون درباره تحریم‌های روسیه و به طور کلی سیاست تحریمی غرب هم اظهارنظر کرد و گفت: غرب، بخصوص واشنگتن باید سیاست تحریم‌ها را به طور اساسی مورد بازبینی قرار دهد. تئوری‌ها درباره سقف قیمت نفت روسیه شکست خورده است و تحریم‌های غربی عموماً جزئی است و به طورجدی اجرایی نمی‌شود.

این سیاستمدار تندروی آمریکایی افزود این نقایص به درگیری اوکراین محدود نمی‌شود و ناتو باید به طور نهادی نحوه اجرا را بررسی کند. به گفته او، اجرای تحریم‌ها «سخت، خسته‌کننده و ناگزیر در صورت امکان مخفیانه انجام می‌شود»، بنابراین، «آمریکا و متحدانش به بازنگری گسترده و ارتقای ابزارها، رویه‌ها و پرسنل اجرای تحریم‌ها نیاز دارند».

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا