بین الملل

بیانیه مشترک دمشق و تونس درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها


سوریه و تونس، امروز، طی بیانیه‌ای مشترک از بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور به صورت متقابل خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سوریه و تونس امروز (چهارشنبه، ۱۲ آوریل) طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در پاسخ به ابتکار «قیس سعید» رئیس جمهور تونس برای تعیین سفیر کشورش در دمشق، سوریه نیز قصد بازگشایی سفارت خود در تونس و تعیین یک سفیر برای آن دارد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، منتشر شد، آمده است: در پاسخ به ابتکار قیس سعید رئیس‌جمهور تونس برای تعیین سفیر کشورش در سوریه، دولت سوریه نیز موافقت فوری خود با این امر را اعلام کرد و تصمیم گرفته که به صورت متقابل، سفارت خود در تونس را بازگشایی کنند و بزودی سفیر خود را تعیین کند.

در ادامه این بیانیه آمده است که برای بازگرداندن روابط سوریه و تونس به روال عادی به نفع هر دو طرف است و رایزنی و هماهنگی بین وزرای خارجه دو کشور ادامه دارد تا روابط دیرینه و برادرانه‌ای که سوریه و تونس را متحد می‌کند، ارزش ها را حفظ کند، موجب همبستگی و هم افزایی بین آن‌ها می‌شود و به نفع دو ملت برادر است، برقرار شود.

روابط دیپلماتیک سوریه و تونس در دوران ریاست جمهوری «المنصف المرزوقی» رئیس‌جمهور پیشین تونس در چهارم فوریه سال ۲۰۱۲ قطع شد. المرزوقی در بیانیه‌ای از اخراج سفیر سوریه و عدم به‌رسمیت شناختن دولت «بشار اسد» خبر داد و از رئیس‌جمهور این کشور خواست که از سمت خود استعفا دهد.

چهارشنبه هفته پیش، «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه و «نبیل عمار» همتای تونسی او، با یکدیگر تلفنی گفت‌و‌گو کردند و ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، درباره روابط دوجانبه و اهمیت تقویت و توسعه آن در تمام زمینه‌ها تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه تونس در این تماس تلفنی اشاره کرد که ریاست جمهوری تونس خواستار بالا بردن سطح نمایندگی این کشور در دمشق و تعیین سفیر برای در سوریه شده است.

 وزیر امور خارجه سوریه نیز ضمن تقدیر و تشکر از تصمیم «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس برای ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک این کشور در دمشق، خبر داد که سوریه نیز در اقدامی متقابل طی چند روز آینده سفارت خود را در تونس بازگشایی خواهد کرد و نمایندگی خود را در این کشور به سطح سفیر ارتقا خواهد داد.

دفتر ریاست جمهوری تونس، اواخر بهمن ماه گذشته، خبر داده بود که قیس سعید رئیس‌جمهور این کشور تصمیم گرفته سطح نمایندگی دیپلماتیک تونس در سوریه را ارتقا دهد.

تونس با تأکید بر ایستادگی این کشور در کنار مردم سوریه، اعلام کرده بود: «مسئله نظام سوریه یک امر داخلی است که تنها به خود سوری‌ها مربوط می‌شود.»

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا