بین الملل

بیروت: اسرائیلی‌ها باید از شمال منطقه «الغجر» عقب‌نشینی کنند


فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از طرف تل‌آویو از دولت لبنان خواست که چادر مستقر در مرزهای جنوبی را برچینند و بیروت در پاسخ به این خواسته تاکید کرد نیروهای رژیم صهیونیستی باید ابتدا از منطقه «الغجر» خارج شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ژنرال «ارودو لازارو» فرمانده یونیفل (نیروهای حافظ‌ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان) در صدر هیأتی،‌ امروز (دوشنبه)، در بیروت با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر و «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

طبق گزارش روزنامه «النهار»، وزیر خارجه لبنان پس از پایان این دیدار گفت: «درباره وضعیت امنیتی جنوب مباحثاتی صورت گرفت و درخواست طرف اسرائیلی درباره برچیدن چادر به ما منتقل شد. پاسخ ما این بود که ما نیز می‌خواهیم آن‌ها از شمال [منطقه] الغجر که خاک لبنان است، عقب‌نشینی کنند. ما ۱۸ مورد کارشکنی اسرائیل را در مرز ثبت کرده‌ایم.»

رژیم صهیونیستی از یک ماه پیش مدام از دو چادر حزب‌الله در منطقه مرزی لبنان سخن می‌گوید و مدعی است این دو چادر در آن سوی خط آبی برپا شده است و خواستار برچیده شدن این چادرهاست. این رژیم پس از مدتی اعلام کرد که حزب‌الله یکی از این چادرها را جمع کرده و تنها یک چادر باقی مانده است. 

سازمان ملل متحد خط مرزی موسوم به «خط آبی» را در سال ۲۰۰۰ بین لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم کرد. این خط به صورت دقیق با مرزهای رسمی همخوانی ندارد و نیروهای رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده‌اند از آن عبور کنند. همزمان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل نیز در امتداد این خطر مستقر هستند.

در مقابل، جنبش حزب‌الله لبنان، پنجشنبه پیش (۶ جولای)، طی بیانیه‌ای درباره تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر، هشدار داد و اعلام کرد: «اخیراً نیروهای اشغالگر صهیونیست اقدامات خطرناکی را در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر انجام داده‌اند. منطقه‌ای که سازمان ملل آن را بدون بحث و مناقشه به عنوان بخشی از خاک لبنان به رسمیت می‌شناسد.»

اقدامات مشکوک رژیم صهیونیستی در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر، شامل کشیدن سیم‌خاردار و احداث دیوار سیمانی در اطراف شهرک، مشابه کاری که در حال انجام در مرز لبنان و فلسطین اشغالی است، می‌باشد.

حزب‌الله اعلام کرده بود: «این اقدام موجب می‌شود که الغجر از محیط طبیعی و تاریخی‌اش در خاک لبنان جدا شود. نیروهای اشغالگر کنترل کامل دو بخش لبنانی و اشغالی این شهرک را به دست گرفته و  همزمان با آن، درهای این روستا را به روی گردشگرانی که از داخل رژیم صهیونیستی می‌آمدند، باز کرده است.»

در چنین فضایی که تنش مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی در روز پنجشنبه پیش به اوج خود رسید و به شلیک پرتابه از جنوب لبنان و حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به مناطق جنگلی در نزدیکی کفرشوبا منجر شد، دولت آمریکا وارد عمل شد تا مانع آغاز یک ماجراجویی جدید شود.

کانال ۱۲ تلویزیون به تازگی گزارش داد که دولت آمریکا به تل‌آویو پیشنهاد داده تا ساخت دیوار مرزی و مانع امنیتی مشرف به شهرک مرزی الغجر که بخشی از آن متعلق به طرف لبنانی است را متوقف کند تا در مقابل، حزب‌الله لبنان نیز چادرهای نظامی خود را برچیند. 

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا