بین الملل

تاثیرات منفی جنگ سودان بر اقتصاد کشورهای همجوار

با گذشت چهار هفته از شروع نبرد میان ارتش و نیرهای واکنش سریع سودان، تاثیرات اقتصادی این جنگ به کشورهای همجوار منتقل شده و این درحالی است که بازارهای این کشورها به میزان زیادی به محصولات صادراتی سودان تکیه دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سودان با هفت کشور آفریقایی مرز مشترک دارد و به بیشتر آنها کالاهایی نظیر گوشت گرم، غلات و بسیاری از محصولات غذایی صادر می‌کند اما جنگ داخلی سبب شده که بیش از 90 محصولات صادراتی سودان به کشورهای همجوار متوقف شود.

به نوشته روزنامه المشهد السودانی چاپ خارطوم، 70 درصد بازار محصولات غذایی سودان جنوبی و آفریقای مرکزی به کالاهای سودانی نظیر شکر، آرد، رب گوجه فرنگی، روغن‌های خوراکی و غیره وابسته است. همچنین 30 تا 60 درصد بازار مصر به برخ محصولات کشاورزی و دام زنده سودان تکیه دارد.

سودان سالانه 200 هزار راس دام زنده و 4 هزار تن گوشت به مصر صادر می‌کند که با شعله ور شدن جنگ داخلی در سودان قیمت گوشت گرم صادراتی به مصر در بازارهای این کشور 25 درصد افزایش پیدا کرده‌است.

کشورهای همانند چاد و اتیوپی بخش زیادی از تجارت خارجی خود ر به بنادر و بازارهای سودان متکی هستند. این در حالی است که کشورهای منطقه و جهان به شدت تحت تاثیر توقف صادرات  صمغ عربی ( محصول گیاهی پرکاربرد در صنایع غذایی ) قرار گرفته‌اند چرا که سودان 80 درصد تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌است.

به گفته یک استاد اقتصاد دانشگاه‌های سودان، توقف صادرات این کشور تاثیر زیادی بر اقتصاد برخی کشورهای همجوار دارد و به نظر می رسد بیشترین تاثیر منفی را بر اقتصاد سودان جنوبی، چاد و آفریقای مرکزی داشته باشد.

«محمد شیخون» اظهار داشت: از زمانی که جنگ داخلی در سودان شعله ور شده حیات اقتصادی در این کشور به طور شبه کامل تعطیل شده است چراکه بیشتر زیرساخت های صنعتی از بین رفته و تولید به طور کامل متوقف شده و طبیعی است که صادرات کالا به کشورهای همجوار متوقف شود.

وی پیش بینی کرد: توقف صادرات به افزایش قیمت کالاها در برخی کشورهای همجوار به ویژه سودان جنوبی، چاد و آفریقای مرکز منجر ‌شود.

انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا