بین الملل

تحرکات تحریک‌آمیز کشور تازه‌وارد ناتو در مرز روسیه

فنلاند، کشور تازه ملحق‌شده به ناتو، به منظور کمک به تقویت پاسگاه مرزی «وارتیوس» در مجاورت مسکو، به این منطقه نیرو اعزام کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، مرزبانی فنلاند اعلام کرد که با هدف تقویت مرز یک هزار و ۳۴۰ کیلومتری این کشور با روسیه، به پاسگاه مرزی «وارتیوس» سرباز اعزام کرده است.

وارتیوس یکی از چهار گذرگاهی است که پس از تصمیم هلسینکی مبنی بر بستن مبادی ورودی جنوبی، همچنان باز است. هلسینکی، روسیه را به «انتقال مهاجران و پناهجویان از کشورها ثالث به مرز فنلاند متهم کرده بود.

مرزبانی فنلاند در حساب کاربری این نهاد در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: در پاسگاه مرزی وارتیوس در کومو، موانع موقت ساخته خواهد شد. نیروهای دفاعی در فرآیند ساخت و ساز این موانع، از مرزبانی حمایت خواهند کرد.

در این اطلاعیه اضافه شده است که سربازان اعزامی در کنترل مرز وارتیوس مداخله‌ای نخواهند داشت. جوکی کینونِن، مدیر پاسگاه مرزی وارتیوس نیز گفته است که ارتش در این پاسگاه، موانع موقتی خواهد ساخت.

فنلاند شنبه هفته جاری با ادعای جلوگیری از هجوم پناهجویان به این کشور، پاسگاه‌های «والیما»، «نویجاما»، «ایماترا» و «نیرالا» در جنوب شرقی فنلاند را بست. مقامات این کشور از افزایش شدید ورود غیرقانونی به فنلاند از جمله پناهجویان سوری، یمنی و عراقی خبر داده‌اند.

آنتی هاکانن، وزیر دفاع فنلاند بستن این مبادی ورودی را «پیامی روشن به روسیه» تشریح کرده است؛ کشوری که به ادعای وی «از مهاجران برای تسریع بحران مهاجرت در اروپا و بی‌ثبات‌سازی اتحاد و یکپارچگی این قاره استفاده می‌کند!»

ماری رانتانن، وزیر کشور فنلاند نیز مدعی شده که مسکو شاید «از برخی اقدامات و فعالیت‌های فنلاند آزرده شده است.»

این اقدام دولت فنلاند مخالفت شماری از شهروندان این کشور از جمله روس‌های ساکن فنلاند و شهروندان دوتابعیتی را به همراه داشته است. دیروز صدها تن از مردم فنلاند تظاهرات اعتراضی را در هلسینکی برگزار و سیاستی که «پرده آهنین» خوانده‌اند، را محکوم کردند.

ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اتهامات مبنی بر استفاده از مهاجران به عنوان سلاح را رد و «کاملا بی‌اساس» توصیف کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز دراین‌باره گفت: روسیه هرگز در تاریخ معاصرش فنلاند را تهدید نکرده است. ما برای رویارویی دلیلی نداریم. بستن گذرگاه‌های مرزی اشتباه بزرگی از جانب هلسینکی است.

فنلاند نیز همچون سایر کشورهای اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را به بهانه عملیات نظامی روسیه در اوکراین، علیه مسکو اعمال کرده است. هلسینکی همچنین، با کنار گذاشتن سیاست سنتی خود مبنی بر «بی‌طرفی» را کنار گذاشت و در آوریل ۲۰۲۳ به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) ملحق شد. در این بین، روسیه همواره به دفعات تاکید کرده است که گسترش این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا به شرق اروپا، یکی از دلایل اصلی تشدید تنش بین مسکو و ناتو شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا