بین الملل

تحریم‌های آمریکا، کودکان ایرانی مبتلا به تالاسمی را تهدید می‌کند

«اینترسپت» فاش کرد؛

یک پایگاه خبری آمریکایی ضمن اذعان به دروغین بودن ادعای این کشور درباره مستثنی کردن امور بشردوستانه از تحریم‌های ایران، اعلام کرد که این تحریم ها جان کودکان مبتلا به تالاسمی را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، یک پایگاه خبری آمریکایی به تأثیر تحریم‌های این کشور بر ایران پرداخت و فاش کرد که علی‌رغم اینکه واشنگتن تضمین داده است مبادلات در امور بشردوستانه با ایران از تحریم‌ها مستثنی می‌شود، برخی اسناد به دست آمده توسط این پایگاه خبری نشان می‌دهد که شرکت‌های تجاری فعال در امور بشردوستانه، تعامل با ایران را به دلیل تحریم‌ها رد می‌کنند.

پایگاه خبری «اینترسپت» The Intercept گزارش داد که دولت آمریکا در حال حاضر با شکایت انجمن تالاسمی ایران مواجه است. این سازمان یک نهاد غیردولتی مستقر در ایران است که از بیماران مبتلا به تالاسمی و بیماران پروانه‌ای حمایت می کند.

این گزارش می‌افزاید که بر اساس این دادخواست، هزاران بیمار ایرانی پس از آنکه شرکت‌های خارجی تولیدکننده دارو و تجهیزات تخصصی این بیماری‌ها و شرکت‌های دیگر اقدام به قطع یا کاهش تجارت خود با ایران در نتیجه تحریم‌ها کردند، جان خود را از دست دادند یا مصدوم شدند.

اسناد به دست آمده توسط «اینترسپت» نشان می‌دهد که برخی شرکت‌ها، از مبادلات در امور بشردوستانه با ایران به دلیل ترس از افتادن در اجرای تحریم‌ها یا به این دلیل که تحریم‌ها مسیرهای قانونی را برای معامله با ایران بسته است، خودداری می‌کنند.

به نوشته این پایگاه خبری، گاهی پیام‌های ارسالی صریح و واضح است، به عناون مثال: شرکت‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا از وارد شدن به تجارت با ایران حتی برای تهیه داروهای نجات‌بخش امتناع می‌کنند. این پایگاه خبری همچنین پیام هایی را از سوی شرکت های دارویی بین المللی خطاب به توزیع‌کنندگان ایرانی مبنی بر تصمیم خود برای توقف عرضه دارو به بیماران ایرانی به دلیل تحریم‌های آمریکا منتشر کرده است.

پایگاه خبری اینترسپت در پایان گزارش خود نوشت: پیام‌های بین بانک‌ها و شرکت‌های دارویی به توزیع‌کنندگان ایرانی نشان می‌دهد که تحریم‌های آمریکا چگونه موسسات مالی ایرانی را حتی برای انجام تراکنش‌های معمولی جهت خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها در محدودیت قرار داده است.

گفتنی است که آمریکا علاوه بر ایران، راهبرد تحریمی مشابهی را علیه کره شمالی، ونزوئلا، سومالی، کوبا، سوریه و سایر کشورها اتخاذ کرده و در بیشتر موارد به نتایج فاجعه باری برای غیرنظامیان منجر شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا