بین الملل

تداوم تنش‌زایی واشنگتن؛ کشتی‌های جنگی آمریکا از تنگه تایوان عبور کردند


دو کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان عبور کردند که اولین عملیات از این دست پس از سفر تحریک‌آمیز رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دو کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا یکشنبه (۲۸ اوت) در آب‌های تنگه تایوان حرکت کردند که به گزارش رویترز، اولین عملیات از این دست پس از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان بود.

نیروی دریایی ایالات متحده با تایید گزارش رویترز، گفت که رزمناوهای Chancellorsville و Antietam در حال انجام عملیات هستند. طبق این گزارش، انجام چنین عملیاتی معمولاً ۸ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد و ارتش چین به دقت آن‌ها را رصد می‌کند.

به نوشته رویترز، در سال‌های اخیر، کشتی‌های جنگی ایالات متحده و گاهی اوقات کشتی‌های کشورهای متحد آن مانند انگلیس و کانادا به طور معمول از این تنگه عبور کرده‌اند و خشم چین را برانگیخته‌اند.

سفر پلوسی به تایوان اوایل ماه اوت چین را خشمگین کرد و چنین اقدامی را تلاش ایالات متحده برای مداخله در امور داخلی خود خواند. چین متعاقباً مانورهای نظامی را در نزدیکی جزیره راه‌اندازی کرد که از آن زمان تاکنون ادامه دارد.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد «این کشتی‌ها (ایالات متحده) از یک کریدور در تنگه که فراتر از دریای سرزمینی هر کشور ساحلی است، عبور کردند». نیروی دریایی آمریکا در ادامه این ادعا، افزود: «این عملیات تعهد ایالات متحده را به یک اقیانوس هند-آرام آزاد و باز نشان می‌دهد و ارتش ایالات متحده پرواز می‌کند، دریانوردی می‌کند و در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد عملیات انجام می‌دهد». وزارت دفاع تایوان هم گفت که کشتی‌ها در جهت جنوب حرکت می‌کردند و وضعیت عادی بود.

حدود یک هفته بعد از سفر تحریک‌آمیز پلوسی به تایوان، گروهی متشکل از پنج قانونگذار دیگر آمریکایی به این جزیره سفر کردند و ارتش چین با انجام تمرینات بیشتر در نزدیکی جزیره پاسخ داد. سناتور «مارشا بلکبرن» قانونگذار آمریکایی در کمیته‌های بازرگانی و خدمات مسلح سنا پنجشنبه (۲۵ اوت) در سومین سفر یک مقام ارشد آمریکایی در ماه جاری وارد تایوان شد و فشار چین برای توقف این سفرها را نادیده گرفت.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

انتهای پیام/ 


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا