بین الملل

تداوم جنایات ائتلاف سعودی؛ 5 هزار زن یمنی کشته و زخمی شدند


یک سازمان حقوقی گزارش داد که به دلیل عدم دسترسی به خدمات و مراقبتهای بهداشتی، شمار زیادی از زنان و کودکان یمنی جان خود را از دست می دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان حقوقی «انتصاف» که در زمینه حقوق زنان و کودکان یمنی فعال است، امروز سه‌شنبه گزارش جدیدی از جنایات ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی به رهبری آمریکا منتشر کرد.

شبکه خبری المسیره ضمن نقل بیانیه انتصاف، گزارش داد، در جریان حملات ائتلاف سعودی به یمن، تا به امروز، پنج هزار و ۳۲۲ زن یمنی کشته و زخمی شده‌اند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتصاف در ادامه گزارش خود نوشت: زنان یمن، در شرایط نبود بهداشت، کشتار، آوارگی، مهاجرت و نقض همه حقوقهایی زندگی می‌کنند که قوانین و منشورهای بین‌المللی مدعی آن هستند.

به گفته انتصاف، به دنبال عدم دسترسی به خدمات و مراقبتهای بهداشتی به دلیل عوارض بارداری یا زایمان، هر دو ساعت، یک زن و شش کودک یمنی جان خود را از دست می دهند.  این در حالی است که بیش از یک میلیون و پانصد هزار زن باردار یا شیرده یمنی، از سوء تغذیه رنج می‌برند.

انتصاف آبان ماه گذشته به مناسبت روز کودک هم گزارشی منتشر کرد و نوشت، ائتلاف سعودی-اماراتی که تحت امر آمریکا قرار دارد، سه هزار و ۸۶۰ کودک یمنی را کشته و چهار هزار و ۲۵۶ نفر از آنان را نیز زخمی کرده است.

به گزارش این سازمان، حملات این ائتلاف متجاوز به معلولیت شش هزار غیر نظامی منجر شده است که پنج هزار و ۵۵۹ نفر از آنان، کودک بوده‌اند. یک میلون و ۴۰۰ هزار کودک یمنی از ساده‌ترین حقوق خود محروم هستند و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار کوذک زیر پنج سال سال از سوء تغذیه رنج می‌برند.

این نهاد حقوق بشری تأکید کرد، روزانه بیش از ۸۰ نوزاد به خاطر استفاده از سلاح های ممنوعه بین المللی، جان خود را از دست می دهند. این مسئله یکی از علل افزایش تعداد نوزادان نارس است. به نحوی که سالانه، ۳۹% از نوزادان یمن نارس به دنیا می آیند؛ یعنی یک میلیون و ۱۲۰ هزار نوزاد.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا