بین الملل

تداوم مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو


وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه فنلاند و سوئد هنوز شروط آنکارا برای موافقت با درخواست عضویتشان در ناتو را برآورده نکرده‌اند، گفت از استکهلم و هلسینکی انتظار برداشتن گام‌های مثبت دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علی‌رغم درخواست علنی «سانا مارین» نخست‌وزیر فنلاند از ترکیه برای موافقت با درخواست این کشور و سوئد جهت پیوستن به «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو)، آنکارا اما همچنان به مخالفت ادامه می‌دهد.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه شامگاه پنجشنبه گفت فنلاند و سوئد هنوز تمام شروط مطرح‌شده از سوی آنکارا برای عضویت در ناتو را برآورده نکرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، چاووش اوغلو طی نشست خبری با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در استانبول توضیح داد: «ما شاهد برخی گام‌های مثبت به‌ویژه لغو تحریم‌های تسلیحاتی و تغییرات در قوانین هستیم. اما این تحقق همه شروط نیست».

وی با بیان اینکه آنکارا از استکهلم و هلسینکی انتظار گام‌های پایداری دارد، اظهار داشت: «هیچ مشکلی با فنلاند نداریم. دبیرکل ناتو و این کشورها خواهان ورود مشترک به ائتلاف هستند، ولی آنها در روند [تحقق شروط ما] یکسان نیستند. ما امیدواریم که مذاکرات به نتیجه مثبت برسد».

این در حالی است که روز سه‌شنبه نخست‌وزیر فنلاند از ترکیه و مجارستان خواسته بود که هرچه سریعتر با درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو موافقت کنند. (جزئیات بیشتر)

دولت‌های ترکیه و مجارستان تنها کشورهای باقیمانده در ائتلاف ناتو هستند که به‌دلایل محقق نشدن شروط‌شان، هنوز با درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو موافقت نکرده‌اند.

به نوشته رویترز، کشورهای فنلاند و سوئد هفته قبل در اقدامی برای نشان‌دادن جبهه واحد به ترکیه، تاکید کردند که هر دو باید همزمان به عضویت ناتو دربیایند.

در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند ماه گذشته، فنلاند و سوئد درخواست‌هایی را برای عضویت در ناتو در ۱۸ ماه می ارائه کردند و تاکنون ۲۸ کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو با پیوستن این دو کشور به این اتحاد موافقت کرده‌اند.

پایان پیام/خ


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا