بین الملل

ترامپ می‌گوید هرکشوری امنیت می‌خواهد باید دست به جیب شود/ معاون بایدن چهره محبوبی در میان دموکرات‌ها و مردم به حساب نمی‌آید

ترامپ می‌گوید هرکشوری امنیت می‌خواهد باید دست به جیب شود/ معاون بایدن چهره محبوبی در میان دموکرات‌ها و مردم به حساب نمی‌آید


کارشناس مسائل آمریکا گفت: هجمه‌های فعلی علیه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا عموماً از سوی گلوبالیست‌ها انجام شده اما او معتقد است که دیگر نمی‌توان از جیب آمریکا برای دیگران هزینه کرد.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به مواضع اخیر ترامپ علیه ناتو و اعلام آمادگی معاون بایدن برای به عهده گرفتن مسئولیت‌های وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: فارغ از اینکه ترامپ رئیس‌جمهوری آتی آمریکا شود یا خیر و فارغ از اینکه آمریکا از ناتو خارج شود یا نه، یک تفکر در ذهن مردم آمریکا به وجود آمده است که به زعم ترامپ، ایالات متحده با وجود مخاطراتی مانند هجوم مهاجران به مرزهای جنوبی و فرسوده بودن زیرساخت‌ها، بیش از توان ملی خود در حال خرج کردن بودجه برای دیگران است. مردم آمریکا از حدود دو دهه پیش چنین سوالاتی را مطرح می‌کردند و حالا مجدداً از مقام‌های کشور خود می‌پرسند که چرا باید ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه در اوکراین توسط ایالات متحده صورت بگیرد یا چرا باید تا به این حد برای اسرائیل از سوی واشنگتن هزینه شود.

وی ادامه داد: در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ گزارشی از سوی فرستاده سازمان ملل تهیه شد که او برای بررسی تاثیر فقر و ایجاد موانع بر سر راه دموکراسی به آمریکا رفته بود. در آن گزارش گفته شده بود که به عنوان مثال در ایالت آلاباما وضعیت بسیار وخیم است و مشکلاتی در مورد آب و حتی زیست شهروندان این ایالت وجود دارد. حتی در بخشی از این گزارش به لس‌آنجلس که در ایالت کالیفرنیا قرار دارد و به شهر فرشتگان معروف است، اشاره شده و گفته شده که هزاران نفر در این شهر و در این ایالت بی‌خانمان هستند و حتی در کوچه و خیابان خود را تخلیه می‌کنند. این گزارش حتی به بحث فرسودگی فرودگاه‌ها، خطوط لوله، راه آهن و حتی پُل‌ها اشاره می‌کند و در ادامه اعلام می‌شود که زیرساخت‌های ایالات متحده نیاز مبرم به بازسازی دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با چنین شرایطی حالا این سوال مطرح شده که چرا از ۱۱ سپتامبر تا به امروز چیزی حدود هفت تریلیون دلار توسط آمریکا در خاورمیانه هزینه شده است؟ واقعیت این است که ایالات متحده همین حالا به بزرگترین بدهکاره دنیا تبدیل شده و همین مسئله هم اکنون یک نزاع حزبی را در ایالات متحده به وجود آورده که صرفاً ترامپ هم بدان اشاره نکرده است؛ بلکه سایر جمهوری‌خواهان هم این سوال را مطرح کردند که چرا تا به این حد آمریکا باید هزینه امنیت اروپا و برخی دیگر از کشورها را پرداخت کند؟ توجه داشته باشید که سخنان اخیر ترامپ بر پایه خروج آمریکا از ناتو نیست و اساساً او و ساختار بالادستی به دنبال اجرایی شدن چنین موضوعی نیستند، بلکه ترامپ صراحتاً اعلام می‌کند که اگر اتحادیه اروپا، ژاپن و حتی عربستان سعودی به دنبال آن هستند که واشنگتن برای آنها تامین امنیت کند، پس باید پول پرداخت کنند.

وی افزود: توجه داشته باشید که میلیتاریسم آمریکا برای این کشور هزینه دارد و ترامپ معتقد است که هر کسی امنیت می‌خواهد باید هزینه آن را به ایالات متحده پرداخت کند. بحث بر سر این است که آمریکا نمی‌تواند همچنان از جیب خود خرج کند و در مقابل چین هر روز اقتصاد خود را پروارتر کند. ترامپ می‌گوید تا زمانی که پول پرداخت نشود، خبری از حمایت امنیتی و نظامی ایالات متحده نخواهد بود که البته انتقادهایی هم علیه وی در این خصوص از سوی دموکرات‌ها مطرح است. معتقدم که این انتقادها به نفع ترامپ خواهد بود؛ چراکه باعث می‌شود شهروندان سطوح پایین‌تر ایالات متحده علیه خط مشی نیویورک‌نشین‌ها موضع بگیرند و ترامپ هم از این روند به نفع خود استفاده می‌کند. هجمه‌های فعلی علیه ترامپ عموماً از سوی گلوبالیست‌ها انجام شده اما او معتقد است که دیگر نمی‌توان از جیب آمریکا برای دیگران هزینه کرد و اعتقاد دارد که ممکن است ایالات متحده به سرنوشت شوروی دچار شود.

ابوالفتح گفت: ترامپ می‌گوید من با این مواضعِ خود به دنبال آن هستم که اروپایی‌ها دست به جیب شوند و برای این مسائل هزینه کنند. او اعتقاد دارد که اوکراین برای آمریکا نباید چندان مهم باشد اما ایالات متحده برای حفظ آلمان، انگلیس و تایوان هزینه خواهد کرد ولی دلیلی ندارد که واشنگتن برای حفظ کی‌یف و یا کشورهای اروپای شرقی بجنگد. جالب اینجاست که این مواضع همین حالا از سوی بسیاری از مردم آمریکا پذیرفته شده و آنها هم به عدم حصول خروجی مثبت در جنگ‌هایی مانند افغانستان اشاره می‌کنند. در مورد بایدن هم باید توجه شود که به نظرم پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۴ بسیار دشوار است. تنها نقطه قوت بایدن، حوزه اقتصاد بوده و در حوزه امنیت داخلی و سیاست خارجی او با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

این پژوهشگر مسائل آمریکا عنوان کرد: باید متوجه باشیم که بایدن توانسته نرخ تورم را پایین بیاورد و در خصوص ایجاد شغل هم مثبت عمل کرده اما اگر مردم آمریکا به این جمع‌بندی برسند که ترامپ می‌تواند اقتصاد را بهتر اداره کند بدون شک به او رای خواهند داد که البته تا انتخابات ریاست جمهوری راه زیادی باقی مانده و باید منتظر بود. نکته مهم این است که کمپین انتخاباتی بایدن اگر فقط بر محور ترامپ‌ستیزی تکیه کند و نتواند به صورت صحیح دستاوردهای خود را مطرح نماید، بدون شک با شکست مواجه خواهد شد. این در حالیست که اخیراً کامالا هریس، معاون جو بایدن اعلام کرده که وی برای هدایت امور جاری ایالات متحده به جای بایدن آمادگی کامل دارد که البته این سخنان چندان عجیب نیست؛ چراکه اساساً معاون رئیس جمهوری در آمریکا برای به عهده گرفتن چنین اموری در مواقع ضروری انتخاب می‌شود تا بتواند وضعیت بحرانی را مدیریت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که اگر کامالا هریس بخواهد به صورت انفرادی برای انتخابات ریاست جمهوری وارد میدان شود به هیچ وجه مشخص نیست که چه اتفاقی در انتظار وی خواهد بود. آمارها و داده‌های کنونی نشان می‌دهد که او چهره چندان محبوبی در میان دموکرات‌ها و همچنین چهره کاریزماتیک در میان مردم آمریکا به حساب نمی‌آید و حتی نمی‌تواند به اندازه جو بایدن رأی‌آوری داشته باشد. برخی در حزب دموکرات معتقدند که بایدن با این سطح سلامت بحرانی به تنهایی بهتر از کامالا هریس به حساب می‌آید و اساساً معاون وی را چندان مقبول نمی‌دانند. دموکرات‌ها عملاً نمی‌خواهند که در فرصت باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری که در آن، ترامپ تقریباً به عنوان گزینه نهایی جمهوری‌خواهان مطرح شده، بر روی کامالا هریس قمار کنند؛ به گونه‌ای که در درون حزب دموکرات هم اتفاق نظر بر سر وی وجود ندارد.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا