بین الملل

تلاش رئیس امارات برای دیدار میان پوتین و زلنسکی در دبی


منابع رسانه‌ای عربی می‌گویند که محمد بن زاید در تلاش برای دیدار مستقیم میان رؤسای جمهور روسیه و اوکراین در دبی است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «لورین لژور» که به زبان فرانسوی در بیروت به چاپ می‌رسد، به نقل از منابع عربی و غربی نوشته است که «محمد بن زاید» رئیس امارات متحده عربی در تلاش برای میانجیگری میان ولادمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی رؤسای جمهور روسیه و اوکراین است.

وبگاه خبری «صحافة العرب» به نقل از این روزنامه نوشت که بن زاید ایده خود را با «پاپ فرانسیس دوم» نیز در میان گذاشته و او نیز گفته است که از این ایده حمایت می‌کند.

لورین لژور همچین نوشت پاپ تصمیم گرفته است که از تلاش‌های بن زاید در این راستا حمایت کند. محمد بن زاید همچنین ایده خود را با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز در میان گذاشته و بایدن نیز با آن موافقت کرده است.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ابتدای بحران اوکراین تلاش کرده‌اند نقش میانجی را بازی کنند. در این راستا شهر جده عربستان نیز روز یکشنبه میزبان نشستی با موضوع صلح در اوکراین بود، نشستی که با حضور نمایندگان حدود ۴۰ کشور شامل اوکراین، آمریکا، چین، هند و با غیبت روسیه برگزار شد.

در ۱۵ بهمن سال گذشته نیز امارات متحده عربی در یک میانجیگری موفقیت‌آمیز توانست موجب آزادی ۶۳ اسیر روسیه و ۱۱۶ اسیر اوکراین شود. خبرگزاری‌های روسیه در آن زمان نوشتند که گروه نظامیان آزاد شده روس شامل افراد «رده حساس» بودند.

همان زمان منابع رسانه‌ای اعلام کردند که امارات متحده عربی در حال دست زدن به تلاشهایی برای میانجی‌گری بین مسکو و کی‌یف مطابق با توافق حاصل شده بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی در ماه اکتبر ۲۰۲۲ در شهر سن پترزبورگ است. میانجی‌گری که به جایی نرسید و به نظر می رسد بن زاید اما نا امید نشده و در نظر دارد تلاش‌های تازه‌ای را آغاز کند.

پایان پیام/.


آگهی
دکمه بازگشت به بالا