بین الملل

تنش در باب‌المندب؛ راهبردی‌ترین نقطه یمن


باب‌المندب، این رهبردی‌ترین آبراه یمن بار دیگر شاهد تنش و درگیری میان شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی با یکدیگر است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع یمنی در جنوب غربی یمن از تنش و رویارویی در مناطق اطراف تنگه باب‌المندب میان شبه‌نظامیان وابسته به ریاض خبر می‌دهند.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، شبه‌نظامیان وابسته به «طارق صالح» از اعضای شورای ریاستی در مقابل عناصر وابسته به «عبدالرحمن المحرمی» دیگر عضو شورای ریاستی قرار گرفته‌اند. شورای ریاستی نهادی است که از هفت آوریل ۲۰۲۲ (۱۸ فروردین ۱۴۰۱) جای دولت خودخوانده «منصور هادی» را گرفت و ریاست آن را «رشاد العلیمی» در دست دارد.

تنش بین دو طرف در قالب گردهمایی عناصر مسلح، انتشار بیانیه‌ها و تنش کلامی میان حامیان دو طرف در شبکه‌های مجازی پیش می‌رود؛ این تنش پس از آن آغاز شد که شبه‌نظامیان وابسته به «طارق صالح» که مورد حمایت کشور امارات است وارد مناطق تحت نفوذ «عبدالرحمن المحرمی» شدند؛ المحرمی نیز پشتیبانی قبایل «الصبیحه» که بزرگترین قبیله استان لحج به شمار می‌رود را با خود به همراه دارد.

در این راستا، شیوخ و بزرگان «طوایف مناطق «ذوباب المندب»، «موزع»، «الوضیع» و «المخا» روز گذشته (یکشنبه) در منطقه ذوباب گردهمایی مسلحانه برگزار و اعلام کردند که با هرگونه حضور دیگر شبه‌نظامیان در این مناطق به شدت مقابله خواهند کرد.

یک روز پیش از آن نیز قبایل الصبیحه با صدور بیانیه‌ای به تحرکات شبه‌نظامیان «طارق صالح» در منطقه تحت نفوذشان واکنش نشان داده و اعلام کردند که ۷۲ ساعت برای خروج این نیروها فرصت می‌دهند و در غیر این صورت به زور متوسل خواهند شد.

تنش و درگیری میان شبه‌نظامیان وابسته به امارات و عربستان سعودی مسأله تازه‌ای نیست و از ابتدای تهاجم ائتلاف سعودی به یمن بارها به درگیری‌های خونین منجر شده است؛ به طوریکه محافل همسو با ریاض در یمن یکی از دلایل شکست ائتلاف سعودی از دولت صنعاء را همین اختلافات داخلی می‌دانند.

علاوه بر درگیری های و تنش نظامی میان دو طیف ائتلاف سعودی، اختلافات سیاسی نیز همچنان پابرجاست، در این راستا در تاریخ ۲۵ تیر ماه گروه سیاسی «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) که همسو با امارات و در استان‌های جنوبی یمن فعالیت دارد، در نشستی، گروه متحد سعودی یعنی، «شورای ریاستی یمن» را به فساد و ناتوانی در ارائه خدمات به ویژه در استان‌های جنوبی متهم کرد.

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا