بین الملل

توافق ۱۰ ساله آمریکا و اوکراین موضع واشنگتن در قبال کی‌یف را قوی‌تر می‌کند/ آتش بس پیشنهادی پوتین بوی صلح و پایان جنگ نمیداد

توافق ۱۰ ساله آمریکا و اوکراین موضع واشنگتن در قبال کی‌یف را قوی‌تر می‌کند/ آتش بس پیشنهادی پوتین بوی صلح و پایان جنگ نمیداد


کارشناس مسائل روسیه گفت: اگر کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی آمریکا پیروز شود، فکر نمی‌کنم که او بتواند این راهبرد کلان و مهم ایالات متحده را که باعث تضعیف مسکو می‌شود کنار بگذارد.

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل روسیه با اشاره به انعقاد توافق امنیتی آمریکا و اوکراین در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: یکی از دلایل انعقاد توافق ۱۰ ساله امنیتی میان آمریکا و اوکراین در حاشیه اجلاس گروه هفت این است که رئیس‌جمهوری ایالات متحده با توجه به وضعیت جسمانی خود، نمی‌تواند بیش از حد اقدام به سفرهای طولانی کند و در نهایت کشورهای ذینفع و به خصوص آمریکا سعی کردند در همین اجلاس توافق مذکور را به امضا برسانند. در این میان باید توجه شود که با انعقاد این توافق به نوعی می‌توان گفت که اوکراین به صورت غیررسمی می‌تواند وارد ناتو شود و برخی‌ هم این تحلیل را قبول ندارند. به هر ترتیب این توافق را می‌توان زمینه‌سازی برای ورود اوکراین به ناتو دانست؛ چراکه آموزش‌های لازم از سوی غرب به ارتش این کشور داده شده است اما نکته اینجاست که عضویت یک کشور در حال جنگ آن هم در ناتو با استناد به اساسنامه این سازمان عملاً ممنوع است و اوکراین برای عضویت در ناتو باید از جنگ خارج شود.

وی ادامه داد: در این میان پوتین اعلام کرده که قصد حمله اتمی به اوکراین را ندارد و بدون استفاده از تسلیحات هسته‌ای می‌تواند بر این کشور پیروز شود. او در بخش دیگری از سخنان خود صراحتاً به طرف غربی اعلام کرده که می‌توانیم همانند اروپا و آمریکا به دشمن غرب کمک تسلیحاتی کنیم که به نظر می‌رسد اشاره وی به ایران و کره شمالی بوده است. این هشدار به غرب نشان می‌دهد که مسکو به دنبال تهدید ایالات متحده و حتی اروپا است. در این میان اروپا به دنبال آن بوده که از پول‌های بلوکه شده روسیه در قاره سبز به اوکراین وام‌های مشخص به مبلغ ۵۰ میلیارد دلار ارائه کند که این موضوع واکنش تند مسکو را به دنبال داشت. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این راستا باید توجه شود که اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر پیروز شود، می‌تواند اوضاع و احوال را به گونه‌ای دیگر پیش ببرد اما در این راستا هر کدام از نامزدهای انتخابات ایالات متحده ملاحظاتی را خواهند داشت. بر همین اساس به نظرم توافق ۱۰ ساله امنیتی آمریکا و اوکراین از مهم‌ترین قراردادهای واشنگتن و کی‌یف به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل اگر ترامپ هم در انتخابات آتی آمریکا پیروز شود فکر نمی‌کنم که او بتواند این راهبرد کلان و مهم ایالات متحده را که باعث تضعیف مسکو می‌شود، کنار بگذارد. از سوی دیگر طرح آتش‌بس اخیر پوتین هم طرحی بود که اساساً بوی صلح و پایان جنگ از آن ساطع نمی‌شد و می‌تواند بر ادامه جنگ تاکید داشته باشد. به هر ترتیب این توافق می‌تواند موضع واشنگتن در قبال اوکراین را قوی‌تر کند.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا