بین الملل

تکذیب اطلاعیه «تدوین طرح آشتی تاجیکستان و قرقیزستان در پیمان امنیت جمعی»


وزارت امور خارجه تاجیکستان در بیانیه ای تدوین پیشنهاداتی برای تنش‌زدایی در مرز این کشور و قرقیزستان در نشست نمایندگان وزارتخانه‌های دفاع پیمان امنیت جمعی در شهر «مینسک» را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزارت امور خارجه تاجیکستان اطلاعیه طرف بلاروس در مورد بررسی موضوعات مربوط به مرز این کشور و قرقیزستان در نشست روسای ادارات همکاری‌های نظامی بین‌المللی وزارتخانه‌های دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی را تکذیب کرد.

نهاد سیاست خارجی تاجیکستان با اشاره به اطلاعیه مربوط به نتایج جلسه روسای ادارات همکاری‌های نظامی بین‌المللی وزارتخانه‌های دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی که در 1-2 مارس سال جاری میلادی در شهر «مینسک» برگزار شد، خاطرنشان کرد: در این جلسه طرف بلاروس اولویت‌های ریاست دوره‌ای خود در سال 2023 در این سازمان را معرفی کرد.

وزارت خارجه تاجیکستان تاکید کرده است: در دستور کار این جلسه موضوع مربوط به مرز تاجیکستان و قرقیزستان وجود نداشته است. علاوه بر این، برخلاف اظهارات طرف بلاروس هیچ بحثی در مورد تهیه پیشنهادات برای از بین بردن تنش در مناطق مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان که در 4 مارس امسال توسط نماینده وزارت دفاع بلاروس اعلام شد، صورت نگرفته است.

وزارت خارجه تاجیکستان خاطرنشان کرده که موضوعات مربوط به تعیین خط مرز بین تاجیکستان و قرقیزستان صرفا در سطح هیئت‌های دولتی دو کشور قابل بحث و بررسی می‌باشد.

شایان ذکر است که چند روزی قبل «والری رونکو»، دستیار وزیر دفاع در امور همکاری‌های نظامی بین‌المللی بلاروس از تدوین پیشنهادهایی با هدف تنش‌زدایی در مرز تاجیکستان و قرقیزستان توسط روسای ادارات همکاری‌های نظامی بین‌المللی نیروهای مسلح سازمان پیمان امنیت جمعی خبر داده بود.

به گفته وی، در نشست مقامات ادارات همکاری‌های نظامی بین‌المللی سازمان پیمان امنیت جمعی وضعیت نظامی – سیاسی در محدوده این سازمان بررسی و رویدادهای مربوط به همکاری‌های نظامی بین‌المللی در چارچوب ریاست دوره‌ای بلاروس مشخص و پیشنهاداتی در مورد تنش‌زدایی در مرز تاجیکستان و قرقیزستان تدوین شده است.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا