بین الملل

جاسوسی از فعالان دموکراسی تایلند با پگاسوس

براساس گزارش یک گروه بین‌المللی حقوق دیجیتال، ده‌ها تن از فعالان دموکراسی تایلند در اوج اعتراضات شدید ضد دولتی توسط نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی پگاسوس هدف گرفته شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دو سال پیش هنگامی که هزاران تن از مردم تایلند خواستار آزادی‌های مدنی بیشتر و همچنین حذف قوانین سختگیرانه‌ای شده بودند که مانع از هرگونه انتقاد از پادشاهی این کشور می‌شد، اعتراضات گسترده‌ای بانکوک، پایتخت تایلند را در بر گرفته بود.
در این گزارش که توسط دیدبان کانادایی امنیت سایبری “Citizen Lab” با مشارکت گروه‌های تایلندی “iLaw” و “DigitalReach” تهیه شده، حدود ۳۰ فعال، استاد دانشگاه، وکیل و کارمندان سازمان‌های غیردولتی که اغلب با سازمان‌های حقوق مدنی در ارتباط بودند، شناسایی شدند که موبایل‌های‌شان توسط نرم‌افزار جاسوسی جنجالی پگاسوس شنود و رهگیری شده بود.
در این گزارش آمده است: این جاسوسی از اکتبر ۲۰۲۰  تا نوامبر ۲۰۲۱ مصادف با دوره اوج اعتراضات گسترده حامی دموکراسی صورت گرفت و در جریان آن عمدتا اشخاص کلیدی در این جنبش حامی دموکراسی هدف گرفته شدند.
نرم‌افزار پگاسوس که توسط گروه اسرائیلی “ان اس او” ساخته شده می تواند هنگامی که با موفقیت در یک وسیله همراه نفوذ کرد داده‌ها را استخراج  و دوربین‌ها یا میکروفن‌ها را فعال کند.
در این گزارش به نام فردی که پشت استفاده از این نرم‌افزار جاسوسی قرار داشته، هیچ اشاره‌ای نشد اگرچه تاکید دارد که گروه ان اس او می گوید آنها این فناوری را تنها به دولت‌ها می‌فروشند.
گروه تایلندی “iLaw” در خلاصه داده‌های خود اعلام کرد: به طور ضمنی می توان نتیجه گرفت که استفاده از نرم افزار پگاسوس علیه مخالفان به طور قابل توجهی به نفع دولت تایلند بوده است.
در نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی هنگامی که کمپانی اپل در اطلاعیه‌ای به افراد هدف گرفته شده اطلاع داد که وسایل ارتباطاتی همراهشان مورد حمله عاملان دولتی قرار گرفته است، آنها از این موضوع آگاه شدند.
عفو بین الملل به دنبال انجام تحقیقاتی مستقل این حمله هکری را محکوم کرد.
این جدیدترین مورد از استفاده از نرم‌افزار اسرائیلی پگاسوس برای نظارت بر مخالفان محسوب می‌شود.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا