بین الملل

جشن مبعث پیامبر مکرم اسلام (ص) در تاجیکستان+ تصاویر


مراسم جشن مبعث پیامبر خوبی‌ها و ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص) با حضور عاشقان و محبان نبی مکرم اسلام در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مراسم جشن مبعث پیامبر خوبی‌ها و ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص) با حضور سفیر، اعضای سفارت، ایرانیان مقیم و جمع زیادی از عاشقان و محبان نبی مکرم اسلام در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان برگزار شد.

این مراسم شادی و سرور با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و با برنامه مولودی‌خوانی، اجرای دکلمه توسط دانش‌آموزان مجتمع آموزشی سفارت و مسابقات پرسش و پاسخ ادامه یافت.

«محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم معنوی با تبریک بعثت پیامبر گرامی اسلام به عموم مسلمانان جهان و حاضران در مراسم، با تلاوت آیه 164 سوره آل عمران «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ » اظهار داشت: اهداف بعثت پیامبر مکرم اسلام (ص) را ما می‌توانیم با استفاده از آیات از قرآن اینگونه بیان کنیم: «یُزَکِّیهِم‏» (آل‌عمران، ۱۶۴) اخلاق و تربیت، تزکیه نفس، «یعلمهم» تعلیم و آموزش، مسئله دیگر بندگی خدا، «اعْبُدُوا اللَّهَ‏ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» (نحل/۳۶) و حدیث شریف نبوی «لاتَمِّمَ‏ مَکَارِمَ الاخْلاقِ‏».

وی در بخش دیگری از سخنان خود تبیین کرد: یکی از خصوصیات بارزی که خداوند در قرآن درباره پیامبر (ص) مطرح می کند، این است که می فرماید «من انفسکم؛ پیامبر از خودتان است». یعنی پیامبر (ص) مردمی بوده است و این تصویر کلی است که قرآن درباره پیامبر فرموده است.

صابری در ادامه با اشاره به مهمترین ویژگی پیامبر (ص)، گفت: نکته دیگر این است که وقتی قرآن مهمترین ویژگی پیامبر را مطرح می کند، می فرماید «او رحمت برای عالمین بود» یعنی رأفت، مهربانی، نرمش با مردم و حتی با دشمنان از ویژگی های رفتاری پیامبر (ص) بوده است.

پیامبر اسلام (ص) در سرزمینی برانگیخته شد که سال‌های سال جنگ‌های خونین قبیله ای در آنجا رایج بود کافی بود یک نفر از قبیله ای به دست فردی از قبایل دیگر کشته شود چنان جنگی بر افروخته می شد که چندین دهه طول می کشید و چندین قربانی برجای می گذاشت و اگر کسی اشعار عصر جاهلیت را بخواند، می تواند به نمونه هایی از این دست راه پیدا کند. خدا در قرآن به پیامبر می فرماید «کاری که تو کردی این بود که دل های گسسته از هم را به هم پیوسته کردی»

«اذْکُرُوا نِعْمَتَ ا للَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ» «به یاد آورید زمانی که شما دشمن بودید و پیامبر الفت در قلب ها ایجاد کرد». پیامبر کوشش کرد که به آنها بفهماند رنگ مهم نیست، نژاد تعیین کننده نیست پول و ثروت و امکانات، منزلت و مقام انسان را مشخص نمی کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با ذکر این نکته که ارزش انسان به دانش، علم، تقوا و ایمان است، تصریح کرد:  اگر کسی این ویژگی ها را داشته باشد، نسبت به دیگران برتری دارد و خداوند پیامبر مکرم اسلام صلوات اله علیه را به عنوان اسوه و الگو معرفی کرده است، یعنی الگو و سرمشقی برای زندگی انسان در همیشه تاریخ و این اسوه را دقیق به ما شناسانده است که چه ویژگی هایی دارد. ما چه در فردیت و چه در ملیت نظام اجتماعی باید خود را به پیامبر که اسوه و سرمشق برای همه انسان هاست، نزدیک کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم زیبای معنوی، «دولتمند خال» خواننده نامی تاجیک با اجرای چند شعر و آهنگ در وصف پیامبر اسلام (ص) بر شور و هیجان این محفل پربرکت و نورانی افزود.

شایان ذکر است که در پایان این مراسم معنوی سفیر جمهوری اسلامی ایران به شرکت کنندگانی که به سوالات مربوط به ابعاد زندگانی پیامبر گرامی اسلام (ص) پاسخ‌های صحیح دادند، جوایزی تقدیم کرد.

پایان پیام/.


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا