بین الملل

جهان در وضعیت «پیش از آغاز جنگ» به‌سر می‌برد

وزیر دفاع انگلیس:

وزیر دفاع انگلیس گفت که آن دسته از اعضای ناتو که هدفگذاری هزینه دفاعی نسبت به تولید ناخالص داخلی را انجام نمی دهند، با آینده غرب «قمار» می‌کنند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس با هشدار به آن دسته از اعضای ناتو که ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود را در بخش دفاعی هزینه نمی‌کنند، مدعی شد که این کشورها با آینده غرب قمار می‌کنند.

شاپس در مقاله‌ای که در تلگراف منتشر شده، گفته است که اعضای ناتو باید بپذیرند که غرب هم‌اکنون در حالت پیش از جنگ قرار دارد و در نتیجه باید هزینه دفاعی خود را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: باید برای افزایش و تقویت قوای دفاعی خودمان، به فراتر از هدفی که ناتو تعیین کرده است، بنگریم. با این حال، برخی کشورها همچنان حتی هدفگذاری ۲ درصدی را هم برآورده نکرده‌اند. چنین چیزی نباید ادامه داشته باشد. نمی‌توانیم اجازه دهیم که با آینده‌مان «رولت روسی» بازی کنند.(نوعی شرط‌بندی مرگ‌آفرین).

بسیاری از کشورهای ناتو سال‌هاست که برای دستیابی به هدفگذاری ۲ درصدی تقلا می‌کنند اما فرآیند هزینه‌کرد کشورها پس از بحران ۲۰۱۴ اوکراین به ویژه حمله روسیه به این کشور در فوریه ۲۰۲۲، تسریع شده است. پارسال از ۳۲ عضو ناتو، تنها ۱۱ عضو موفق شدند که هدفگذاری این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا را برآورده کنند.

شاپس همچنین با تکرار ادعاهای بی‌اساس غرب درباره ایران و بدون اشاره به جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و حملات لندن و آمریکا به صنعاء، مدعی شد: اعضای ناتو باید یک بار دیگر به قید فوریت درباره آینده این ائتلاف بازنگری کنند. حالا از جهان پساجنگ به دنیای پیش از جنگ وارد شده‌ایم. روسیه همسایگان ما را تهدید می‌کند. چین بیش از پیش جسور شده است. ایران برای ایجاد آشوب منطقه‌ای از خاورمیانه تا تنگه‌های یمن، از نیروها نیابتی استفاده می‌کند و کره شمالی همواره آشکارا با قوای هسته‌ای شاخ و شانه می‌کشد.

دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان نیز هفته گذشته ادعاهای مشابهی را مطرح کرد و گفت که اروپا وارد «دوران پیش از آغاز جنگ» شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا