بین الملل

حمایت وزیران خارجه تونس و سوریه از برقراری روابط دوجانبه


وزیر خارجه سوریه به دیدار رئیس جمهور و وزیر خارجه تونس رفت و با مسئولان تونسی بر از سرگیری روابط و افزایش همکاری در همه زمینه‌ها تأکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه امروز سه‌شنبه به دیدار قیس سعید رئیس جمهور تونس رفت و پیام بشار اسد رئیس جمهور این کشور را به همتای تونسی وی تسلیم کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، بشار اسد از دولت و ملت تونس به خاطر کمکهایی که برای زلزله‌زگان سوری ارسال کرد، قدردانی کرده است و آن را پیامی دانسته که نشانگر روابط عمیق بین دو ملت برادر است.
 
المقداد در این دیدار گفت: سوریه از برقراری روابط دوجانبه با تونس و بازگشت آن به مسیر صحیح و عادی خود، خرسند است. سوریه قدردان حمایتهای رئیس جمهور تونس در جنگ علیه تروریسم است و بر اهمیت تقویت روابط بین دو کشور تأکید دارد و آن را به سود ملتهای خود می‌داند.

روابط دیپلماتیک سوریه و تونس در دوران ریاست جمهوری «المنصف المرزوقی» رئیس‌جمهور پیشین تونس در چهارم فوریه سال ۲۰۱۲ قطع شد. المرزوقی در بیانیه‌ای از اخراج سفیر سوریه و عدم به‌رسمیت شناختن دولت «بشار اسد» خبر داد و از رئیس‌جمهور این کشور خواست که از سمت خود استعفا دهد.

 رئیس جمهور تونس هم ضمن ابراز خرسندی نسبت به گسترش روابط دو کشور، برای سوریه، پیشرفت و شکوفایی را آرزو کرد و گفت: سوریه در جنگ با تروریسم، دستاوردهای زیادی داشته و توانسته است در برابر توطئه‌ها، حاکمیت خود را حفظ کند.

وی همچنین نسبت به تحولات و گشایشهایی که در روابط سوریه با سایر کشورهای عربی ایجاد شده است، قدردانی می‌کند. المقداد نیز گفت که بشار اسد تأکید دارد باید همه کشورهای عربی برای حمایت از مسائل عادلانه خود، تلاش خود را به کار گیرند.

وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که مهمترین دغدغه این کشور، هم‌افزایی تلاشهای کشورهای عربی و بهبود روابط بین آنهاست تا بتوانند مسائل سرنوشت‌ساز خود را حفظ کنند و مخالف مداخله در امور داخلی خود باشنذد.

 رئیس جمهور تونس هم گفت که این کشور همچنان از حاکمیت و استقلال همه کشورهای عربی و بازگشت روابط بین آنها به حالت عادی، حمایت می‌کند.

سوریه و تونس همچنین بیست و سوم ماه جاری طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در پاسخ به ابتکار عمل رئیس جمهور تونس برای تعیین سفیر کشورش در دمشق، سوریه نیز قصد بازگشایی سفارت خود در تونس و تعیین یک سفیر برای آن دارد(جزئیات بیشتر).

مقداد پس از دیدار فوق، با نبیل عمار همتای تونسی خود دیدار کرد. در بیانیه مشترک پس از این دیدار، طرفین بر افزایش تماس بین دو کشور تأکید کردند تا رایزنی و هماهنگی بین خود را در مسائل مختلف افزایش دهند و همکاری اقتصادی را از سر بگیرند.

طرفین همچنین بر افزایش همکاری در زمینه‌های امنیتی به ویژه مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان یافته و شبکه‌های قاچاق انسان و افزایش همکاری در زمینه‌های کنسولی تأکید کردند.

در پایان این بیانیه آمده است، تونس، امنیت و ثبات سوریه را ستونی برای امنیت و ثبات همه منطقه می‌داند و در قبال تجاوزات صهیونیستها، از سوریه حمایت می‌کند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا