بین الملل

حمله اوکراین به نیروگاه زاپروژیا حکایت «پادشاه عریان» است

دیپلمات ارشد روسیه:

معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل می‌گوید که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترجیح می‌دهد که به حمله‌ها و بمباران نیروگاه زاپروژیا به دست اوکراین توجهی نکند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با انتقاد از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که او نیز مثل تمام مقامات آمریکایی ترجیح می‌دهد تا حمله نیروهای اوکراینی به نیروگاه زاپروژیا را نبیند!

پولیانسکی با اشاره به اینکه گروسی در پرداختن به موضوع حمله‌ به نیروگاه زاپروژیا خیلی محتاط است، گفت: به قول آمریکایی‌ها، موضوع مثل اصطلاح «فیل در اتاق» است (پادشاه عریان) که همه سعی می‌کنند از آن چشم‌پوشی کنند و گروسی از همه سخت‌تر در تلاش است!

گروسی پیشتر پیشنهاد داده بود که شورای امنیت از پنج اصل برای تامین امنیت نیروگاه زاپروژیا حمایت کند؛ این اصول عبارتند از؛ «منع حمله به نیروگاه یا استفاده از آن برای حمله؛ عدم ارسال تسلیحات سنگین یا پرسنل نظامی جهت حمله به نیروگاه؛ به خطر نینداختن منبع تغذیه برق نیروگاه؛ حفاظت از تمام ساختمان‌ها و سیستم‌های موثر در عملکرد ایمن نیروگاه؛ عدم اتخاذ تدابیر و اقداماتی که اصول چهارگانه بالا را تحت‌الشعاع قرار دهد.»

نیروهای اوکراینی پنجم تا نهم آوریل چندین بار حمله‌هایی را علیه تاسیسات نیروگاه اتمی زاپروژیا ترتیب دادند. لنگرگاه، ایستگاه نیتروژن-اکسیژن و همچنین یک کامیون حامل مواد غذایی خسارت دید و چندین نفر زخمی شدند. یکی از پهپادهای اوکراین به سقف واحد ۶ نیروگاه برخورد کرد و در ادامه نیز یکی از پهپادهای کامیکازه بر فراز نیروگاه سرنگون شد و لاشه آن روی سقف واحد برق فرود آمد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا