بین الملل

دبیرکل ناتو: اختلافات چشمگیری با روسیه داریم


دبیرکل ناتو پس از نشست اعضای این اتحاد نظامی با روسیه گفت، اختلافات چشمگیر با روسیه وجود داشته و دو طرف بر لزوم تداوم گفت‌وگوها تأکید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز چهارشنبه گفت، اختلافات چشمگیری با روسیه وجود دارد و گفت‌وگوها با این کشور باید ادامه یابد.

به نوشته وبگاه اینترنتی ناتو، استولتنبرگ پس از نشست روسیه و اعضای این اتحاد نظامی غربی گفت: «رایزنی بسیار جدی و مستقیمی درباره اوضاع داخل و پیرامون اوکراین و تأثیر آن بر امنیت اروپا داشتیم».

دبیرکل ناتو در نشست خبری خود افزود: «اختلافات چشمگیری بین متحدان ناتو و روسیه در قبال این مسئله وجود دارد که حل آن‌ها ساده نخواهد بود».

او با این حال گفت:‌ «بعد از دو سال عدم برگزاری چنین جلساتی، نشستن روسیه و متحدان ناتو بر سر یک میز و بحث درباره موضوعات اساسی نشانه مثبتی محسوب می‌شود».

استولتنبرگ درباره این نشست گفت: «روسیه پیشنهادات خود درباره نگرانی‌های امنیتی این کشور را که در ماه دسامبر منتشر شدند پیش کشید که شامل توقف پذیرش اعضای جدید در ناتو و خروج نیروها از کشورهای متحد شرقی [اروپا] بود».

دبیرکل ناتو با اشاره به رد این پیشنهادات افزود: «متحدان [ناتو] بر سیاست درهای باز و حق هر ملت برای انتخاب تمهیدات امنیتی خود تأکید کردند. متحدان تصریح کردند از توان خود در محافظت و دفاع از یکدیگر چشم‌پوشی نخواهند کرد که شامل حضور آن‌ها در بخش‌های شرقی این اتحاد است».

او در ادامه گفت: «در عین حال، روسیه و متحدان ناتو بر لزوم تداوم گفت‌وگو و زمان‌بندی نشست‌های بعدی تأکید کردند. متحدان ناتو آماده دیدار دوباره با روس‌ها هستند تا بحث‌ها با جزئیات بیشتری انجام شود و پیشنهاداتی محکم روی میز گذاشته شوند و در نهایت خروجی سازنده‌ای حاصل شود».

استولتنبرگ در توضیح مواضع ناتو گفت: «متحدان، به‌طور ویژه تمایل دارند راه‌هایی برای تحکیم افزایش شفافیت رزمایش‌های نظامی انجام شود تا از حوادث خطرناک نظامی ممانعت شده و همچنین فضای تهدیدات سایبری نیز کاهش یابد».

دبیرکل ناتو افزود: «متحدان همچنین بررسی کنترل تسلیحاتی، خلع سلاح و عدم گسترش [سلاح‌های اتمی] را پیشنهاد کردند که محدودیت‌های متقابل درخصوص موشک‌ها و بررسی سیاست‌های اتمی را شامل می‌شوند».

او همچنین تقویت مجاری ارتباطی نظامی و غیرنظامی و بازگشایی دفاتر ناتو در مسکو و بروکسل را یکی دیگر از پیشنهادات مطرح شده عنوان کرد.

استولتنبرگ بدون اشاره به ارسال گسترده سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین از سوی متحدان ناتو و حضور نظامیان آن‌ها در اوکراین به بهانه مأموریت مستشاری، ادعا کرد:‌ «متحدان ناتو درباره استقرار نظامیان روس اطراف اوکراین ابراز نگرانی جدی کردند و از روسیه خواستند فوراً به کاهش تنش پرداخته و به حق حاکمیت و تمامیت ارضی همسایگانش احترام بگذارد».

دبیرکل ناتو گفت:‌‌ «از رایزنی‌های دوجانبه میان ایالات متحده و روسیه و همچنین نشست فردای روسیه با سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا استقبال می‌کنیم».

دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه پیش از شروع نشست امروز گفت: «بیایید منتظر تکمیل این مذاکرات و دور بعدی گفتگوها با سازمان امنیت و همکاری اروپا باشیم. ما نمی‌خواهیم مانند مقامات آمریکایی باشیم که تهدید می‌کنند، مهلت می‌گذارند و از اعمال هزینه سنگین حرف می‌زنند. دیپلمات‌های ما سنت‌های دیپلماتیک خود را با وجود شرایط سخت حفظ کرده‌اند».

بر اساس این گزارش، پسکوف تصریح کرد که ادامه سیاست درهای باز ناتو و حرکت بیشتر ناتو به سمت مرزهای ما دقیقاً همان چیزی است که از معتقدیم ما را تهدید می‌کند.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن نیز امروز (چهارشنبه) گفت: «لفاظی‌های اتهام‌آمیز مقامات وزارت امور خارجه [آمریکا] به ایجاد فضای مثبت در مذاکرات منتج نخواهد شد».

آنتونوف در ادامه گفت: «اکنون زمان متوقف کردن سیاست تشویق قلدرهای فاشیست به جولان دادن در کی‌یف فرا رسیده است».

این مقام روس همچنین در بیانیه‌ای خطاب به اوکراینی‌ها نوشت: «کار زیادی لازم نیست، به همسایه خود احترام بگذارید، از تهدید خودداری کنید و ارتش خود را از مرزهای روسیه عقب ببرید».

او در ادامه تأکید کرد: «اجازه نمی‌دهیم تحولاتی به وقوع بپیوندد که استقلال و حق حاکمیت فدراسیون روسیه را تضعیف کند».

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و ناتو را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌ صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

مقام‌های ارشد روسیه طی هفته‌های اخیر به صورت مکرر ضمن رد ادعاها درباره تدارک مسکو برای حمله به اوکراین، به آمریکا و کشورهای غربی درباره گسترش سازمان ناتو به سمت مرزهای روسیه و عضویت کشورهایی از قبیل اوکراین در این ائتلاف نظامی غربی هشدار داده‌اند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا