بین الملل

درخواست‌ها از رئیس جمهور تونس برای عدم پذیرش استوارنامه سفیر جدید آمریکا

احزاب و سازمان‌های تونس از رئیس‌جمهور این کشور خواستند به دلیل اظهارات اخیر سفیر جدید آمریکا که برخی آن‌ها را مداخله در امور داخلی تونس می‌دانند همچنین مواضع وی در تاکید بر عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل، از پذیرش استوارنامه وی خودداری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، جو هود، سفیر جدید آمریکا در تونس در سخنرانی اخیر خود در کنگره تاکید کرد که از همه ابزارهای نفوذ آمریکا برای فراخوان بازگشت به حاکمیت دموکراتیک و کاهش رنج مردم تونس از جنگ اوکراین، سوء مدیریت اقتصادی و آشفتگی سیاسی در آن کشور استفاده خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به توافقنامه‌های عادی سازی با اسرائیل موسوم به “ابراهیم” که میان اسرائیل و چند کشورعربی دیگر منقعد شد، تاکید کرد که تمام تلاش خود را برای عادی سازی روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای منقطه با اسرائیل را بکار خواهد گرفت.
این اظهارات، واکنش‌های گسترده‌ای درتونس به دنبال داشت.
در همین راستا ناتاشا فرانچسکی، کاردار امور آمریکا در تونس، به وزارت امور خارجه این کشور احضار و مراتب اعتراض تونس به آن ابلاغ شد.
اتحادیه دفاع از حقوق بشر در تونس هم از قیس سعید، رئیس جمهور این کشور خواست تا به دلیل اظهارات سفیر جدید آمریکا در کنگره که آن را “نقض حاکمیت ملی” دانست و نیز به دلیل اینکه این فرد “خواهان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی” است، از پذیرش استوارنامه پیشنهادی این سفیر خودداری کند.
در همین زمینه “احمد ونیس”، وزیر امور خارجه تونس اعلام کرد که این سفیر قبل اینکه کار خود را شروع کند، در ماموریت شکست خورد. به ویژه وی که اظهار داشت، سعی می‌کند معاهده ابراهیم را علاوه بر تونس به کشورهای منطقه نیز تعمیم دهد، این سخنان باعث شد، مشروعیت این سفیر قبل از شروع به کارش در تونس نزد تونسی‌ها از دست برود.
جنبش بعث هم از مقامات تونس خواست تا انتصاب هود را تایید نکنند و او را “عنصری نامطلوب” معرفی کنند.
پیشترآنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از نتایج همه‌پرسی قانون اساسی جدید  تونس انتقاد کرده و ضمن ابراز نگرانی از تحولات اخیر این کشور گفته بود، این همه‌پرسی با مشارکت پایین رای‌دهندگان برگزار شد و این مساله روند دموکراسی در تونس را تضعیف کرده، حقوق بشر را از بین برده و آزادی‌ها را محدود می‌کند.
وزیر خارجه آمریکا گفته بود، آمریکا با بسیاری از تونسی‌ها هم نظر است که روند در پیش گرفته شده در تونس برای تدوین قانون اساسی جدید فضا برای بحث و بررسی واقعی این موضوع را محدود کرده و قانون اساسی جدید می‌تواند دموکراسی در تونس را تضعیف کند.
این گفته‌های بلینکن با واکنش‌های بسیار روبرو شد به گونه‌ای که رئیس جمهور تونس با محکوم کردن این سخنان اعلام کرد که این گفته‌ها به مثابه دخالت آمریکا  در امور داخلی کشورش است.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا