بین الملل

درخواست شورای حقوق بشر از آل خلیفه برای آزادی زندانیان سیاسی

کشورهای عضو شورای حقوق بشر از رژیم آل خلیفه خواستار احترام به آزادی‌های مذهبی شیعیان و آزادی زندانیان سیاسی در بحرین شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،کشورهای عضو شورای حقوق بشر از آل خلیفه در بحرین خواستند که به آزادی های مذهبی شیعیان احترام بگذارد و زندانیان سیاسی در این کشور را آزاد کند.

به گزارش مرآة البحرین،در جریان ارزیابی وضعیت حقوق بشر در بحرین، ایرلند خواستار حمایت از آزادی‌های مذهبی شیعیان و پاسخگویی مسئولین رژیم آل خلیفه نسبت به نقض حقوق بشر و خواستار فضاسازی برای اقدامات سیاسی در بحرین شد.

ایرلند همچنین از حکومت آل خلیفه خواست که استفاده از مجازات شکنجه علیه زندانیان را متوقف و همه کسانی  را که به دلیل ابراز عقیده خود  و فعالیتشان به طور خودسرانه دستگیر شده اند، آزاد کند.

پرتغال نیز دولت بحرین را به حمایت از آزادی مطبوعات و توقف اعدام توصیه کرد و همچنین خواستار حمایت از حقوق کودکانی که از حق شهروندی محروم شده‌اند، شد.

به نوبه خود، لوکزامبورگ توقف اعدام، شکنجه، بدرفتاری، تبعیض مذهبی، حمایت از فعالان سیاسی و حقوق بشر و اجازه بازدید از گزارشگران سازمان ملل از این کشور  را توصیه کرد.

این درحالی است که 130 نهاد حقوق بشری در بیانیه‌ای خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله رهبران مخالف و پایان سرکوب در این کشور شدند.

این نهادهای حقوقی  با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که زندان های بحرین مملو از رهبران معارض، زندانیان عقیدتی و علمای دینی است که همواره به ارزش‌های حقوق بشری، آزادی، برابری، تسامح دینی و همزیستی مشترک ایمان دارند.

 این نهادهای حقوقی همچنین نسبت به سیاست سرکوب آزادی‌های عمومی که دولت‌های مختلف بحرین طی بیش از ده سال گذشته آن را در پیش گرفته‌اند، ابراز نگرانی  کردند.

در این بیانیه آمده است:« طی 11 سال گذشته بیش از 20 هزار مورد بازداشت خودسرانه، بیش از 6 هزار مورد شکنجه و بیش از 200 مورد قتل خارج از چارچوب قانون توسط آل خلیفه  ثبت شده است».

طی یک دهه گذشته گزارش‌های زیادی در خصوص وضعیت اسفناک و ناگوار زندان‌های آل خلیفه منتشر شد. این امر منجر به درخواست جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشر برای بهبود شرایط زندان و توقف شکنجه و بدرفتاری علیه زندانیان سیاسی شده است.

بحرین از سال 2011 درگیر موج بیداری اسلامی است. مردم این کشور برای مقابله با اقدامات مستبدانه و وابسته آل خلیفه دست به اعتراض زدند اما نتیجه این روند دستگیری، زندان، شکنجه و اعدام برای آزادی خواهانی بود که همچنان در صحنه نبرد حضور دارند. رژیم آل خلیفه همچنین صدها نفر را سلب تابعیت کرده است.

در جریان قیام مردمی بحرین، ده‌ها نفر شهید و هزاران زخمی شده اند و حکومت بحرین همچنین صدها بحرینی را سلب تابعیت کرده است.

موج بازداشت شیعیان در بحرین بعد از تظاهرات مسالمت‌آمیز آنها در سال 2011 به‌طرز جنون‌آمیزی شدت یافت. گزارش‌های متعددی از رفتارهای ضد انسانی رژیم بحرین با شیعیان در زندان‌ها منتشر شده که همه موازین حقوقی را نادیده می‌گیرد. با وجود اینکه محافل و سازمان‌های حقوق بشری به شکل دائمی درباره وضعیت انسانی بحرین ابراز نگرانی می‌کنند اما عملا هیچ اقدام جدی از جانب سازمان ملل تحت نظر آمریکا و سایر طرف‌های غربی برای توقف سرکوبگری در بحرین انجام نشده است.

سرکوب شیعیان بحرین در سال جاری میلادی نیز به شدت دنبال می‌شود و طی هفته‌های گذشته خیابان‌های این کشور شاهد تجمعات و اعتراضات مردمی ضد سیاست‌های سرکوبگرانه آل خلیفه علیه شیعیان و زندانیان آزادی بیان بوده است.

بحرین در دهه گذشته حدود 15 هزار نفر را به دلیل عقاید سیاسی بازداشت کرده و به این ترتیب به اولین کشور عربی با بیشترین تعداد زندانی در سال‌های گذشته تبدیل شده است که حدود 4500 بازداشت شده سیاسی در شرایط بغرنجی به سر می‌برند.

زندانیان سیاسی در بحرین تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار دادند که رژیم آل خلیفه هر صدای مخالفی را از خلال بازداشت، شکنجه و اعدام خاموش می‌کند. هزار زندانی در زندان‌های آل خلیفه قربانی شکنجه هستند و شکنجه در بحرین یک سیاست سازماندهی شده برای گرفتن اعتراف است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده‌ و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا