بین الملل

درخواست قانونگذاران آمریکایی برای تحقیق درباره سند «تهران تایمز»


بعد از انتشار سند محرمانه وزارت خارجه آمریکا درباره «رابرت مالی» در یک روزنامه ایرانی، قانون‌گذاران کنگره خواستار تحقیقات در این خصوص شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از جنجال انتشار سند محرمانه وزارت خارجه آمریکا درباره «رابرت مالی» در روزنامه انگلیسی زبان «تهران تایمز»، وبسایت خبری آمریکایی «دیلی بیست» گزارش داده قانون‌گذاران آمریکایی خواستار تحقیقات در این خصوص هستند.

این سند درباره «نگرانی‌های امنیتی» که باعث تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شد را تهران تایمز یکشنبه منتشر کرد. تاریخ این یادداشت ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت) است و از سوی دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا برای مالی ارسال شده است. در آن ذکر شده که مالی به دلیل «رفتار شخصی، مدیریت اطلاعات حفاظت‌شده و استفاده از فناوری اطلاعات» تحت بازجویی قرار دارد. (جزئیات بیشتر)

«مایکل مک‌کال» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «وزارت خارجه باید یک بررسی امنیتی جامع انجام دهد، زیرا نگرانم درز (اطلاعات) داشته باشند. او در ادامه این سوال را مطرح کرد که «چرا به نظر می‌رسد سخنگوی رژیم ایران اخیراً اطلاعات محرمانه دولت آمریکا را در اختیار دارد در حالی که کنگره در بی‌خبری نگه داشته شده است». 

طبق گزارش دیلی بیست مالی در اواخر ژوئن گفت تعلیق شده و مجوز امنیتی او باطل شده، گرچه زمان نامه افشا شده، برخی از قانونگذاران آمریکایی را متعجب کرده که آیا او حتی بعد از تعلیق اجازه کار داشته است. جزئیات درباره تحقیقات در خصوص مالی مبهم است اما بر اساس گزارش‌ها، اف‌بی‌آی در تحقیقات حضور دارد. 

وزارت خارجه آمریکا هشتم تیر ۱۴۰۲ اعلام کرد که «آبرام پالی» موقتا وظایف رابرت مالی را به عنوان «نماینده ویژه آمریکا در امور ایران» عهده‌دار خواهد شد. پرونده مالی مبهم است و افراد کمی از ابعاد کامل آن اطلاع دارند. از همین جهت، کنگره از دولت بایدن در مورد تعلیق مجوز امنیتی مالی درخواست پاسخ روشن کرده است.

مایکل مک‌کال پیش‌تر هم با ارسال نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا خواستار پاسخگویی شد. مک‌کال روز ۲۶ تیر گفت: «اگر او اطلاعات بسیار حساس یا طبقه‌بندی‌شده را به دشمنان خارجی ما (مانند ایران یا روسیه) درز داده باشد، چنین اقدامی خیانت قلمداد می‌شود».

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا