بین الملل

درخواست کمیسیون اروپایی از نخست وزیر جدید انگلیس برای پایبندی به توافق برگزیت

رئیس کمیسیون اروپایی در اولین روز عهده داری نخست وزیری انگلیس توسط “ریشی سوناک” از وی خواست به توافق برگزیت پایبند بماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه “دی سایت” آلمان ، پس از انتصاب “ریشی سوناک” به عنوان نخست وزیر بریتانیا، تبریک ها و واکنش هایی از سراسر جهان از شور و شوق تا بدبینی به این مسئله وجود داشت. تمرکز در درجه اول بر اصالت آسیایی نحست وزیر جدید اما همچنین بر چالش های سیاسی که وی با آن مواجه است بود.

“اورزولا فون در لاین”، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از سوناک خواست به توافق برگزیت پایبند باشد. وی در توییتی نوشت: ما در این زمان‌های سخت برای قاره‌مان، برای دفاع از ارزش‌های مشترکمان با احترام کامل به توافق‌هایمان، روی یک رابطه قوی با بریتانیا حساب می‌کنیم. در مرکز اختلاف بین انگلیس و اتحادیه اروپا، پروتکل ایرلند شمالی قرار دارد که هم بوریس جانسون و هم سلف مستقیم سوناک، لیز تراس، می خواستند آن را لغو کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده هم در مورد تغییر مجدد دولت در بریتانیا اظهار نظر کرده و انتخاب سوناک را با توجه به اصالت هندی‌اش «قابل توجه» توصیف کرده بود. وی گفت: این یک نقطه عطف پیشگامانه و معنادار است.

از جمله اولین مقامات بین المللی دیگری که در مورد مراسم تحلیف سوناک اظهار نظر کرد، “دیمیتری پسکوف” ، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه بود. وی گفت که نه پیش نیازها، نه دلایل و نه امید برای ایجاد روابط سازنده تر به این زودی وجود ندارد. سوناک در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست وزیر، جنگ روسیه علیه اوکراین را محکوم کرد و به دولت در کی یف قول حمایت بیشتر داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم در توییتی اعلام کرد که آماده است مشارکت استراتژیک بین اوکراین و بریتانیا را تقویت کند. او آرزو کرد سوناک بر تمام چالش های پیش روی بریتانیا و کل جهان غلبه کند.

نگاهی به اعضای کابینه نخست وزیر جدید انگلیس

به نوشته نشریه دی سایت آلمان کابینه ریشی سوناک، نخست وزیر جدید بریتانیا در حال شکل گیری است. دفتر نخست وزیر جدید در روز آغاز به کار وی اعلام کرد که دومینیک راب، معاون سابق نخست وزیر، پست قبلی خود را به عنوان معاون سوناک از سر خواهد گرفت. جرمی هانت، وزیر خزانه داری هم در سمت خود باقی می ماند.

راب قبلا معاون نخست وزیر، وزیر امور خارجه و وزیر دادگستری دوره نخست وزیری جانسون بود. او یکی از مهم ترین متحدان نخست وزیر جدید به حساب می آید. راب قبلاً به دلیل طرحش برای کاهش نفوذ دادگاه حقوق بشر اروپا بر قوانین بریتانیا با انتقاداتی روبرو شده بود.

هانت هم تازه در 14 اکتبر به عنوان وزیر خزانه داری دولت تراس منصوب شد. لیز تراس، سلف سوناک، که اندکی پس از آن استعفا داد، پس از استعفای کواسی کوارتنگ، وی را به کابینه منصوب کرد. با این کار، او به انتقاد از برنامه مالیاتی ناموفق خود و کوارتنگ پاسخ داد.

حداقل دو تن دیگر از اعضای کابینه پست های خود را حفظ خواهند کرد، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه باقی خواهد ماند و بن والاس به ریاست وزارت دفاع ادامه خواهد داد. سوئلا براورمن، وزیر کشور که اخیراً برکنار شده بود، پست قبلی خود را از سر گرفت و اولین زن تایید شده در دولت سوناک شد. براورمن چندی پیش از دولت تراس استعفا داده و از کابینه خارج شده بود. گرانت شاپس، وزیر کشور نیز در کابینه باقی می ماند، اما به وزارت امور اقتصادی منتقل می شود.

علاوه بر این، ندیم زهاوی که اخیراً برای بازگشت بوریس جانسون به داونینگ استریت مبارزات انتخاباتی کرده بود، دبیرکل جدید حزب محافظه کار خواهد شد. انتصاب او به عنوان تلاشی برای آشتی دادن اردوگاه جناح جانسون با سوناک تلقی می شود.

با توجه به وضعیت فعلی و اطلاعاتی که در دست است حداقل یازده وزیر و منشی دولت تراس کابینه را ترک خواهند کرد. از جمله جاکوب ریس ماگ، وزیر بازرگانی، کیت مالت هاوس، وزیر آموزش و جیک بری، دبیر کل سابق این حزب . آنها همچنین متحدان نزدیک بوریس جانسون به حساب می آیند که گفته می شود روابط آن ها با سوناک به شدت تیره شده است.

با این وجود، ناظران انتظار دارند که سوناک منتقدان دیگری را از درون حزب منصوب کند تا به زهاوی بپیوندند و حزب محافظه‌کار را دوباره متحد کنند. رسانه ها قبلا این طور گمانه زنی کرده بودند که پنی موردانت، پست مهمی در کابینه سوناک خواهد داشت. موردانت برای نخست وزیری نیز نامزد شده بود، اما حمایت کافی در جناح محافظه کار را پیدا نکرد. سوناک اکنون او را به عنوان رهبر پارلمان بریتانیا تایید کرده است.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا