بین الملل

دلایل افول حزب‌ محافظه‌کار بریتانیا در انتخابات میان‌دوره‌ای/ سناریوی جانسون برای ابقاء در کسوت نخست‌وزیری

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: احتمال دارد که در داخل حزب محافظه‌کار بریتانیا فضا بیش از این علیه نخست‌وزیر پیش برود و حتی هم‌حزبی‌های او به این نتیجه برسند که وی باید از قدرت کناره‌گیری کند.


«سیدجلال ساداتیان» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل تشدید اختلافات در حزب محافظه‌کاران بریتانیا و آینده نخست‌وزیر این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از آنکه بخواهیم به دلایل شکست حزب محافظه‌کار بریتانیا در انتخابات میان دوره‌ای اشاره کنم باید به این نکته توجه شود که بوریس جانسون، نخست‌وزیر فعلی بریتانیا در مساله برگزیت توانست خودش را به خوبی نشان دهد و این مفهوم را علنی کرد که او اهل ریسک کردن است. جانسون توانست در آن برهه بحرانی که ترزا می، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا نتوانسته بود رفع و رجوع کند را به سرانجام رساند اما تحولاتِ بعد از پرونده برگزیت باعث شد که اوضاع تغییر کند. بوریس جانسون در آنموقع با دونالد ترامپ هماهنگ بود و همین هماهنگی توانست به صورت مقطعی او را یک فرد موفق به دنیا و مردم کشورش معرفی کند اما با آمدن جوبایدن و همچنین چالش‌های دیگر، اوضاع تا حد زیادی تغییر پیدا کرد.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که بحران اوکراین و حمله روسیه به این کشور موجب شد تا انتقادهایی به بریتانیا وارد شود و در این میان فرانسه بود که نقش اصلی گردانده پرونده اوکراین را به عهده گرفت. در بعد داخلی هم باید توجه کرد که تحریم روسیه توسط بریتانیا و غرب باعث شد تا تورم در این کشور همانند سایر نقاط دیگر اروپا افزایش پیدا کند و همین مساله انتقادهایی را علیه بوریس جانسون به وجود آورد. مولفه‌های فعلی و آنچه در سیاست داخلی بریتانیا به وقوع پیوست، نشان می‌دهد که رسانه‌ها و مردم این کشور معتقدند که وی در سرازیری سیاست قرار گرفته به همین جهت است که در انتخابات میان دوره‌ای اخیر، حزب محافظه‌کار بریتانیا دو کرسی را از دست داد و حالا اعتراضات درون حزبی افزایش پیدا کرده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: توجه داشته باشید که در انتخابات اخیر بریتانیا، بوریس جانسون توانست بر جرمی هانت پیروز شود ولی باید توجه داشته که درون حزب محافظه‌کار بریتانیا مخالفت‌هایی با وی صورت گرفته است که بخشی از آن به رقابت‌های درون‌حزبی مربوط می‌شود و بخش دیگر به عملکرد بوریس جانسون مربوط است. بسیاری از منتقدان جانسون معتقد هستند که اجرای برگزیت توانست بخشی از چالش‌های او در صحنه سیاسی داخلی بریتانیا را به نفع وی مدیریت کند ولی حالا مشکلات داخلی در لندن به حدی زیاد شده که مخالفت با وی سیر صعودی به خود گرفته است. اگر مولفه‌های ریز و درشت را کنار هم قرار بدهیم به خوبی می‌فهیم که بحران اقتصادی در بریتانیا و همچنین مشکلاتی که در سیاست خارجی این کشور پس از شروع جنگ اوکراین به وجود آمده، باعث شده تا اعتماد مردم به وی کاهش پیدا کند. در این میان برخی گزارش‌ها اعلام کردند که خروج بریتانیا از جمع کشورهای اتحادیه اروپا در دوران بوریس جانسون رقمی در حدود ۸۵ میلیارد پوند خسارت به این کشور وارد کرده است که بخشی از ریشه مشکلات به همین موضوع ربط دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انزوای بوریس جانسون پس از اجرای برگزیت باعث شده تا مشکلات به دور او حلقه بزنند و حالا که بحران اوکراین و تاثیر بحران انرژی بر قاره سبز نمایان شده، نخست‌وزیر بریتانیا هم وارد یک سری از چالش‌های جدید شده است. این در حالی است که اروپایی‌ها هم با او زاویه دارند و به همین دلیل احتمال دارد که در داخل حزب محافظه‌کار این کشور، فضا بیش از این علیه بوریس جانسون پیش برود. حتی احتمال دارد که هم حزبی‌های وی در پارلمان عوام به این نتیجه برسند که او باید از قدرت کناره‌گیری کند. در مقابل اگر جانسون بتواند وضعیت اقتصاد کشورش را همسو با سیاست‌هایش پیش ببرد و تورم را کنترل کند، احتمال دارد در قدرت بماند، ولی باید در کل به این مسأله توجه کرد که افول وی بیش از گذشته نمایان شده است.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا