بین الملل

دیدار روسای جمهور ونزوئلا و گویان

برای بررسی وضعیت منطقه مورد مناقشه «اسکیبو»؛

روسای جمهور ونزوئلا و گویان پنجشنبه هفته جاری برای بررسی وضعیت منطقه مورد مناقشه «اسکیبو» دیدار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، نیکلاس مادورو، رییس‌ جمهور ونزوئلا و عرفان علی رییس‌ جمهور گویان ۱۴ دسامبر (پنجشنبه؛ ۲۳ آذر ماه) به میزبانی رالف گونسالوس نخست وزیر «سنت وینسنت و گرنادین‌ ها» در دریای کاراییب، برای بررسی اختلافات ارضی مرتبط با منطقه «اسکیبو» دیدار و گفتگو خواهند کرد.

نخست وزیر «سنت وینسنت و گرنادین‌ ها» با ارسال نامه‌ ای به سران دو کشور در این خصوص نوشت: با توجه به مناقشه ارضی، ما به این نتیجه رسیدیم، ضروری است که روسای جمهور ونزوئلا و گویان گفتگوی دقیق چهره به چهره ای را به نفع همه انجام دهند. سران هر دو دولت از همزیستی مسالمت‌ آمیز حمایت می‌ کنند.

گفتنی است که در روزهای گذشته نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا اعلام کرده بود: فرمان دادم که اسکیبو باید فورا در نقشه جدید ونزوئلا گنجانده، چاپ و به تمامی مدارس، دبیرستان‌ ها، شوراهای اجتماعی، موسسات عمومی، دانشگاه‌ ها و تمامی خانه‌ های کشور برده شود.

مردم ونزوئلا در همه‌پرسی مشورتی که در ۳ دسامبر برگزار شد، با رای مثبت ۹۶ درصدی از کاراکاس در خصوص منطقه مورد مناقشه اسکیبو در همسایگی با گویان حمایت کامل کرد.

مناقشه ونزوئلا و گویان در خصوص منطقه اسکیبو به دوره قبل از استقلال گویان باز می‌ گردد.

زمانی که گویان مستعمره انگلیس بود، طبق تصمیم داوری مرزی در سال ۱۸۹۹، رودخانه اسکیبو به عنوان مرز غربی گویان تعیین شد؛ اما پس از استقلال گویان در سال ۱۹۶۶ و عدم شناسایی این مرز، بین دو کشور اختلاف ایجاد شد.

این منطقه که در حال حاضر به عنوان منطقه اسکیبو یا گویانا اسکیبا شناخته شده و در غرب رودخانه اسکیبو در مرکز گویان قرار دارد.

منطقه مورد مناقشه سرشار از منابع زیرزمینی است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا