بین الملل

رئیس جمهور اوکراین به خرسون سفر کرد/زلنسکی: آماده صلح هستیم

بدون اعلام قبلی؛

رئیس جمهور اوکراین در اقدامی از پیش‌اعلام‌نشده به شهر خرسون سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن‌پست، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پس از خروج نیروهای روسیه از شهر خرسون، به طور غیرمنتظره و بدون اعلام قبلی، به این شهر سفر کرد.

زلنسکی در بدو ورود به خرسون، مدعی شد: ما قدم به قدم، به تمام بخش‌های کشورمان خواهیم رفت و خوشحالم که هم‌اکنون در خرسون هستم.

وی همچنین با قدردانی از ناتو و سایر متحدان اوکراین برای حمایت از این کشور در جنگ جاری کی‌یف و مسکو، مدعی شد که ارسال سامانه‌های موشکی هیمارس از سوی آمریکا، تفاوت چشمگیری را برای کی‌یف رقم زده است.

زلنسکی در این سفر غیرمنتظره همچنین مدعی شد که اوکراین آماده صلح در سراسر این کشور است.
اظهارات زلنسکی درباره صلح با روسیه، درحالی مطرح شده که نشریه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال دیروز (یکشنبه) به نقل از منابع آگاه مدعی شد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان دیدار اخیر با زلنسکی، به وی پیشنهاد کرده تا در مورد مذاکره با روسیه «واقع بینانه» فکر کرده و مذاکره را در اولویت قرار دهد.

زلنسکی در اواسط مهرماه، فرمان ممنوعیت مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را امضا کرد. این اقدام در واکنش به تصویب سند الحاق چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به خاک روسیه صورت گرفت.

ارتش روسیه اوایل ماه مارس کنترل شهر خرسون واقع در جنوب اوکراین را به دست گرفت. با این حال، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه هفته گذشته دستور عقب‌نشینی نیروهای این کشور از شهر مذکور را صادر کرد.

به رغم این عقب‌نشینی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین به خبرنگاران گفت که وضعیت منطقه تثبیت شده است. هیچ تغییری درباره خرسون وجود ندارد و هیچ تغییری نمی‌تواند درباره این شهر وجود داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد که روسیه از الحاق خرسون و سه منطقه دیگر (زاپروژیا، لوهانسک و دونتسک) پشیمان نیست.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا