بین الملل

رئیس جمهور تایوان: گارد ملی آمریکا برای "همکاری" با ارتش تایوان برنامه ریزی می‌کند

رئیس جمهور تایوان امروز سه‌شنبه گفت که آمریکا در حال برنامه ریزی برای “همکاری” بین گارد ملی خود و ارتش تایوان است؛ اتفاقی که منجر به تعمیق روابط امنیتی آنها در مواجهه با آنچه دولت تایپه “تهدید فزاینده چین” می‌خواند، می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا به رغم نداشتن روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان، مهمترین حامی بین‌المللی و تامین کننده تسلیحات این جزیره است. چین در مدت اخیر فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی تایوان افزایش داده تا بر ادعاهای حاکمیت خود تاکید کند.
ارتش چین چند روز پیش اعلام کرد که اخیراً رزمایشی را در اطراف تایوان به عنوان “هشداری جدی” علیه “تبانی” آن با آمریکا برگزار کرده است.
این امر پس از آن اتفاق افتاد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، این پیام را فرستاد که در صورت حمله چین به این جزیره در سیاست “ابهام استراتژیک” آمریکا در قبال تایوان تغییر اعمال می‌کند که این موضوع باعث خشم پکن شد. مقامات آمریکایی با این حال توضیح دادند که هیچ تغییری در سیاستشان ایجاد نشده است.
تسای اینگ ون، در دیدار با تامی داکوورث، سناتور آمریکایی سفر کرده به تایوان، در محل دفترش در تایپه، خاطرنشان کرد که داک وورث یکی از حامیان اصلی قانون موسوم به “قانون شراکت تایوان” است؛ قانونی که لایحه‌اش از حمایت دو حزبی در کنگره آمریکا برخوردار شده اما هنوز به تصویب نرسیده است.
تسای بدون اشاره به جزئیات گفت: در نتیجه، وزارت دفاع آمریکا اکنون فعالانه در حال برنامه ریزی برای همکاری بین گارد ملی آمریکا و نیروهای دفاعی تایوان است.
رسانه‌های تایوانی پیشتر گزارش کردند که تایوان ممکن است در راستای این برنامه، با گارد ملی هاوایی شراکت کند.
تسای اینگ ون افزود: ما مشتاقانه چشم به داشتن همکاری‌های نزدیکتر و عمیق‌تر تایوان و آمریکا بر سر موضوعات مربوط به امنیت منطقه‌ای داریم.
داک وورث اظهار کرد که هدف از این سفرش تاکید بر این موضوع است که کشورش در کنار تایوان ایستاده است و قانون‌گذاران آمریکایی حمایتی “شگفت انگیز” از این جزیره دارند.
با این حال، چند روز پیش تایوان به رغم تلاش‌هایش برای لابی‌گری، از سوی آمریکا در طرح موسوم به چارچوب اقتصادی هند-اقیانوسیه برای موفقیت گنجانده نشد.
رئیس جمهور تایوان عنوان کرد، تایوان به ابراز تمایل خود برای مشارکت ادامه خواهد داد.
او گفت: در آینده نزدیک، ما مشتاقانه منتظر همکاری تایوان و آمریکا در راستای برداشتن گام‌های جدید برای توسعه برنامه‌هایی ملموس که مشارکت اقتصادی ما را عمیق‌تر کند، هستیم.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا