بین الملل

رئیس جمهور قرقیزستان با رئیس کمیته امور بین الملل پارلمان اروپا دیدار کرد


رئیس جمهور قرقیزستان با هیأتی به ریاست رئیس کمیته امور بین الملل پارلمان اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با هیأتی به ریاست «دیوید مک آلیستر» رئیس کمیته امور بین الملل پارلمان اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین در مورد همکاری های بیشتر این کشور  و اتحادیه اروپا در زمینه های کلیدی  از جمله همکاری‌های منطقه ای تبادل نظر کردند.

 جباراف با یادآوری جایگاه ویژه اتحادیه اروپا در سیاست خارجی قرقیزستان  خاطرنشان کرد: در طول سال های استقلال روابط این کشور و اتحادیه بر اساس اعتماد و دوستی توسعه یافته است.

وی تصریح کرد: طی 31 سال همکاری، همکاری های دوجانبه تقریباً در همه زمینه های مورد علاقه دوجانبه از جمله تعامل موثر روابط بین پارلمانی تقویت شده است.

رئیس جمهور قرقیزستان  نسبت به تقویت بیشتر همکاری ها با اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد و به نقش کلیدی قرارداد  مشارکت و همکاری پیشرفته که در انتظار امضای آن است، اشاره کرد. یکی از مسیرهای اصلی این همکاری توسعه اقتصادی است.

مک آلیستر نیز با تشکر از استقبال گرم جباراف  از پیشرفت توسعه و سطح کنونی روابط دوجانبه در عرصه سیاسی و اقتصادی و همچنین حل و فصل مسائل منطقه ابراز خرسندی کرد.

وی همچنین آمادگی پارلمان اروپا را برای تقویت و تعمیق همکاری های دوجانبه و حمایت های لازم از این کشور  اعلام کرد.

در این دیدار، رئیس کمیته امور بین الملل پارلمان اروپا  دعوت طرف قرقیزستانی برای سفر به «بروکسل » را تایید کرد.

مک آلیستر بر نقش مهم و سهم بزرگ رئیس جمهور قرقیزستان در تقویت همکاری بین کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا تاکید کرد.

طرفین آمادگی خود را برای ادامه گفت‌وگو در زمینه های موضوعی همکاری دوجانبه تایید کردند.

لازم به ذکر است که قرارداد فعلی بین قرقیزستان و اتحادیه اروپا در سال 1999 امضا شد. توسعه یک قرارداد جدید در مورد افزایش همکاری و مشارکت در 19 دسامبر 2017 آغاز شد، مذاکرات یک سال و نیم به طول انجامید و در 6 ژوئیه 2019 به پایان رسید.

سپس اعلام شد که قرارداد جدید تا قبل از پایان سال 2019 تصویب و امضا خواهد شد، اما بعداً این روند به تعویق افتاد و تاریخ دقیق امضای سند اعلام نشد.

در پایان ماه ژوئن، جباراف در جریان مذاکرات با« فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان که وارد «بیشکک» شده بود ، خاطرنشان کرد که این کشور  آماده امضای این قرارداد «در انتظار سیگنال آمادگی از سوی اتحادیه اروپا» است.

پایان پیام/.

 


آگهی
دکمه بازگشت به بالا