بین الملل

رجوع ارمنستان به دیوان لاهه بابت اقدام تازه جمهوری آذربایجان


به دنبال اقدامات جمهوری آذربایجان در ساخت یک ایست بازرسی در لاچین، ارمنستان از رجوع به دیوان لاهه بابت این قضیه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام دولت ارمنستان روز چهارشنبه از رجوع این کشور به دیوان لاهه بابت تحرکات اخیر  جمهوری آذربایجان   در مسیر لاچین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری«پان آرمنیین»، «اسمیک سامولیان» از مقامات دولت ارمنستان گفت: «ارمنستان در رابطه با ایجاد منطقه ایست بازرسی در ورودی مسیر لاچین توسط جمهوری آذربایجان به دیوان بین‌المللی دادگستری(دیوان لاهه) رجوع کرده است.»

یگان خدمات مرزی جمهوری آذربایجان با ادعای جلوگیری از انتقال نیروی انسانی، مهمات و سایر تجهیزات نظامی از ارمنستان برای گروه‌های مسلح غیرقانونی در خاک خود  یک ایست بازرسی در ابتدای جاده لاچین-خان کندی ایجاد کرد.

این مقام ارمنستانی توضیح داد که دولت ارمنستان در نامه‌ای که به لاهه ارسال شده این اقدام  جمهوری آذربایجان را نقض تصمیمات  این دادگاه عنوان کرده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری ماه فوریه به جمهوری آذربایجان دستور داد «تمام اقدامات در حوزه اختیارات خود» را برای تضمین عبور و مرور بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله‌ها در امتداد گذرگاه لاچین در هر دو طرف انجام دهد.

این اقدام باکو خشم مقام‌های ارمنستان را برانگیخت به طوریکه «آلن سیمونیان» رئیس پارلمان ارمنستان از کشورهای عضو سازمان ملل که دارای وظیفه حفظ امنیت بین‌الملل هستند، درخواست کرد اقداماتی انجام دهند تا مطابق آن‌، جمهوری آذربایجان موظف به پیروی از احکام دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر بازگشایی گذرگاه لاچین شود.

فرانسه از کشورهای معترض به اقدام باکو بود. وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه در بیانیه‌ای از اقدام جمهوری آذربایجان در ایجاد یک ایست بازرسی در ورودی جاده جدید «لاچین» ابراز تاسف کرد.

«باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا  نیز روز سه شنبه جمهوری آذربایجان را تهدید به قطع کمک‌های امنیتی کرد.

 سناتور منندز در پیامی توییتری به مناسبت سالروز نسل کشی ارامنه گفت، در این روز بزرگداشت نسل کشی ارامنه را که توسط امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند، گرامی می‌داریم.

وی با حمایت از پیام روز دوشنبه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در زمینه ماجرای نسل کشی ارامنه توسط عثمانی گفت: «ما کنار جامعه ارامنه در سراسر جهان، توجه خود را به قره باغ کوهستانی معطوف می‌کنیم. من ایجاد ایست بازرسی مسیر لاچین را که تهدیدی برای تشدید بحران انسانی ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی است، محکوم می‌کنم .»

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا