بین الملل

روسیه: حل تنش بین باکو و ایروان باید بر اساس توافق‌های سه جانبه گذشته باشد


روسیه در واکنش به ادعاهای مقامات باکو و ایروان اعلام کرد که توافقنامه‌های سه جانبه بین جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان تنها مبنای واقعی برای حل اوضاع در «قره باغ» است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال اظهارنظرهای جداگانه مقامات ارشد باکو و ایروان در روز سه شنبه و نقض آتش بس، سخنگوی کرملین واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد توافقنامه‌های سه جانبه امضا شده بین جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان «تنها مبنای واقعی» برای حل و فصل اوضاع در «قره باغ» است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در نشست خبری در مسکو گفت که توافق‌ها اکنون تنها مبنای واقعی برای حل و فصل هستند و روسیه پیشرفت در مسیر اجرای همه مفاد را بدون مناقشه و برای همه ضروری می‌داند.

پسکوف ادامه داد: «آماده استقبال از هر اقدام طرفین هستیم که می‌تواند منجر به کاهش تنش شود و به پیشرفت بیشتر در راستای اجرای توافقات سه جانبه کمک کند.»

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز سه شنبه در پارلمان این کشور گفت، ارمنستان آماده است تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را بر اساس مرزهای جمهوری سوسیالیستی شوروی سابق به رسمیت بشناسد.

پاشینیان گفت: «توافق صلح بین ارمنستان و آذربایجان در صورتی واقع بینانه است که هر دو کشور به وضوح و بدون ابهام و مزاحمت، تمامیت ارضی یکدیگر را به رسمیت بشناسند و امروز و برای همیشه متعهد شوند که علیه یکدیگر ادعای ارضی نداشته باشند.»

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان  نیز در گفت‌‌وگو با شبکه دولتی این کشور گفت که ارتش امروز بسیار قدرتمندتر از سال ۲۰۲۰ (جنگ دوم قره باغ ) شده است. الهام علی اف اظهار داشت که همه پروژه‌ها در قره باغ و شرق زنگزور طبق برنامه پیش می‌رود(جزئیات بیشتر).

 در تحولی دیگر،  نیروهای حافظ صلح روسیه روز سه شنبه از نقض آتش بس در یک منطقه مرزی بین این دو کشور خبر دادند. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که در منطقه «آسکران» در منطقه مسیر «لاچین-نخجوان» دو مورد نقض آتش بس ثبت شد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو مورد نقض آتش‌بس تلفات جانی نداشته است.

در این بیانیه آمده است: «فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه به همراه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در حال بررسی این موضوع هستند.»

پایان پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا