بین الملل

روسیه: مواضع «پاشینیان» از فرایندهای تلقین‌شده غرب نشأت می‌گیرد

وزارت خارجه روسیه امروز در بیانیه‌ای درباره مواضع اخیر نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد: مواضع «پاشینیان» از فرایندهای تلقین شده غرب نشأت می‌گیرد؛ ایروان مرتکب اشتباه بزرگی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه با انتشار بیانیه ای در خصوص سخنانی و مواضع اخیر «نیکول پاشینیان» نخست‌ وزیر ارمنستان اعلام کرد: در آن (سخنان) تلاش برای سلب مسئولیت از شکست در سیاست داخلی و خارجی وجود دارد و مسکو مقصر شناخته شده است.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: اظهارات پاشینیان درباره استقلال مورخ ۲۴ سپتامبر (دیروز یکشنبه) حاوی حملات غیرقابل قبولی علیه روسیه بود؛ آن را رد و انکار می کنیم.

این بیانیه در ادامه اضافه می کند: اقدامات پاشینیان از این موضوع حکایت دارد که فرایندهای تلقین شده غرب که برای ارمنستان و روابط با روسیه مخرب است، ماهیت سیستمی دارند.

مسکو در ادامه اضافه کرد: روسیه همواره به تعهدات متحدانه خود وفادار بوده، به حاکمیت ارمنستان احترام گذاشته و این کشور را مقابل انتخابی قرار نداده است. ایروان مرتکب اشتباه بزرگی شده و عمدا در تلاش برای از بین بردن روابط چندجانبه و چندصد ساله بین ارمنستان و روسیه است.

وزارت خارجه روسیه پیرامون حملات لفظی نخست وزیر ارمنستان به مسکو در این بیانیه افزود: پاشینیان اعتراف کرد که در تمام این مدت ایروان آگاهانه برای دور شدن از مسکو آماده می شد.

در بخشی از این بیانیه در ارتباط با بروز برخی اعتراضات در ارمنستان نیز آمده است: ادعاها مبنی بر نشات گرفتن این اعتراضات از روسیه با واقعیت مطابقت ندارد.

نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان دیروز در سخنانی بی‌سابقه در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که ارمنستان دیگر دلیل محکمی برای ادامه همکاری امنیتی با روسیه ندارد.

نخست وزیر ارمنستان سیاست‌های کاخ کرملین در بحران قره‌باغ را ناکارآمد توصیف و خطاب به ارمنستانی‌ها گفت که «اتحاد امنیتی با روسیه تا اینجای کار ناکارآمد» بوده و اقدام‌های این کشور برای حمایت از ارمنستان «ناکافی» است.

پاشینیان در بخش دیگری از سخنانش ادعاد کرد که «وقتی صحبت از حفاظت از امنیت و منافع ملی ارمنستان می‌شود، دستگاه‌های نظامی-امنیتی کشورهای متحد [روسیه و دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی] ناکارآمدند.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا