بین الملل

روسیه می‌کوشد مسیر ارتباطی در قفقاز جنوبی باز بماند

ماریا زاخارووا:

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز اعلام کرد که کشورش می‌کوشد تا با هماهنگی باکو و ایروان، مسیر ارتباطی در قفقاز جنوبی باز بماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری ترند، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که مسکو در تلاش است تا مسیر ارتباطی در قفقاز جنوبی را با هماهنگی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان باز نگه دارد.

بر اساس اعلام این رسانه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: مسکو همراه با باکو و ایروان بر اجرای تمام مفاد توافقات سه جانبه که پس از جنگ دوم قره باغ در سال ۲۰۲۰ به دست آمد در بالاترین سطح تمرکز کرده است.

«ماریا زاخاروا» در ادامه اضافه کرد که کشورش با جمهوری آذربایجان و ارمنستان با هدف باز کردن مسیر ارتباطات و حمل و نقل در قفقاز جنوبی از طریق کارگروه تخصصی سه جانبه به ریاست معاونان نخست وزیر ادامه خواهد داد. وی در این باره گفت که فعالیت این کارگروه تخصصی به معنای هماهنگی برای مسیرهای خاص است که بر اساس اصل احترام به حاکمیت و امنیت و رفاه اقتصادی قفقاز جنوبی کمک می‌ کند.

این در حالیست که سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان عصر روز یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در باکو دیدار کرد. در این دیدار وزیر امور خارجه ضمن اشاره به اهمیت روابط با همسایگان، به ویژه با کشورهای مسلمان بر اراده تهران برای توسعه همه جانبه روابط با جمهوری آذربایجان تاکید و رهنمودهای لازم را ارائه کرد.

گفتنی است که پس از جنگ ۴۴ روزه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ، دو کشور با میانجی‌ گری روسیه توافق آتش‌ بس را امضا کردند. بر اساس این توافقنامه سه‌ جانبه، کنترل شهر لاچین به جمهوری آذربایجان واگذار شده است. شهر لاچین و مناطق و روستاهای پیرامون آن در سال ۱۹۲۲ به کنترل ارمنستان درآمد و دولت آذربایجان در سال‌ های اخیر خواستار خروج نیروهای ارمنستان از این منطقه شده بود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا