بین الملل

روسیه و مغرب؛ مصمم بر توسعه روابط دوجانبه


به گفته یک مقام مغربی، این کشور با تاکید بر اتخاذ سیاست باز به روی همه قدرت‌های بین المللی و درسایه ظهور «جهان چند قطبی» در مسیر توسعه روابط دوجانبه با روسیه مصمم است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسیه و مغرب، هردو به دنبال توسعه و تقویت روابط دیپلماتیک دوجانبه هستند،  بویژه که رباط موضع بی‌طرفانه‌ای در قبال جنگ جاری در اوکراین اتخاذ کرده است. در همین راستا نیز «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، به مناسبت شصت و ششمین سالگرد برقراری روابط دوجانبه، پیام‌های تبریک مبادله کردند. 

بر اساس این گزارش، هر دو وزیر، تمایل خود را برای برای حفظ هماهنگی موثر در زمینه سیاست خارجی با هدف ارتقای امنیت و ثبات در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز کردند.

 بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه مغرب، دو وزیر از اهتمام دو طرف به ادامه توسعه و تعمیق همکاری‌های چندجانبه بین مغرب و روسیه که به نفع هر دو کشور است، قدردانی کردند.

در اوایل سپتامبر ۱۹۵۸، روابط دوجانبه میان دو کشور مغرب و اتحاد جماهیر شوروی برقرار شد و این گامی برای برقراری روابط رسمی میان دو کشور و تبادل سفرا بود. در طول چندین دهه، روابط میان مغرب و روسیه در زمینه‌های مختلف از جمله سیاست، اقتصاد و فرهنگ توسعه یافت و این روابط طی دو دهه اخیر به اوج خود رسید و دو کشور در خصوص بسیاری از قضایای بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری کردند. این روابط تاریخی دوجانبه موجب توسعه قابل توجه همکاری‌های دیپلماتیک دو کشور در طول سال‌ها و افزایش درک متقابل و همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف شد. 

روابط دیپلماتیک میان مغرب  ورسیه در طول سالهای اخیر نیز توسعه یافت و مقامات دو کشور، دیدارهای مهمی با یکدیگر داشتند که با سفر رسمی «محمد ششم» شاه مغرب به روسیه در سال ۲۰۰۲، آغاز شد و پس از آن، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سال ۲۰۰۶ به مغرب سفر کرد. در سال ۲۰۱۶، شاه مغرب برای بار دوم به روسیه سفر کرد و طی آن، تقویت روابط دو کشور از طریق مشارکت راهبردی اعلام شد.

«محمد ملال» رئیس فراکسیون انرژی در پارلمان مغرب با اشاره به کارنامه متمایز روابط دوجانبه با روسیه، درباره آینده این روابط ابراز خوش‌بینی کرد.

وی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد: «روابط میان دو کشور پس از سفر پادشاه محمد ششم به روسیه در سال ۲۰۱۶، با امضای قراردادهای بسیاری، شاهد تحول مهمی بود که به گفته وی، موید تمایل زیاد مغرب برای تقویت روابط با روسیه در همه زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است. 

این نماینده پارلمان مغرب تاکید کرد: «دیدگاه کنونی پادشاهی درباره روابط بین‌الملل در جهت سیاست باز بودن به روی تمامی قدرت‌های بین‌المللی است..آن‌چه اکنون صحنه بین‌المللی شاهد آن است، موید حرکت به سوی دنیای چندقطبی و تغییر بسیاری از عوامل قبلی در همه زمینه‌ها است».

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا