بین الملل

روسیه چه زمانی از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند؟/بررسی چهار سناریو

آنچه در دکترین هسته ای روسیه قابل توجه است این است که لازم نیست اولین حمله از کشور دشمن صورت گیرد، بلکه مسکو می تواند از سلاح های هسته ای در یک حمله پیشگیرانه نیز استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به سوالی درباره احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین، گفت: «همه چیز در دکترین هسته‌ای فدراسیون روسیه ذکر شده است».

پسکوف به نقل از خبرگزاری روسی «نووستی» گفت: می‌توانید دکترین (هسته‌ای) مسکو را بخوانید، همه چیز در آنجا گفته شده است.

این پاسخ کرملین پس از اتهامات مکرر کشورهای غربی مبنی بر اینکه روسیه ممکن است از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه استفاده کند، مطرح شد.

اگرچه روسیه بارها اعلام کرده است که تسلیحات هسته‌ای را تنها وسیله بازدارندگی و دفاعی می‌داند، اما با توجه به شرایط دکترین هسته‌ای این کشور – و در آخرین اصلاحیه آن که در سال ۲۰۲۰ انجام شد – این احتمال وجود دارد که مسکو مجبور به استفاده از زرادخانه تسلیحات غیر متعارف خود شود.

روسیه در دکترین هسته‌ای خود تاکید کرده است که در برابر هرگونه تهدیدی که حاکمیت و تمامیت ارضی روسیه را به خطر بیاندازد و همچنین برای حفظ منافع خود و متحدانش از سلاح‌های غیر متعارف استفاده خواهد کرد.

آنچه در دکترین هسته‌ای روسیه قابل توجه است این است که لازم نیست اولین حمله از کشور دشمن صورت گیرد، بلکه مسکو می‌تواند از سلاح‌های هسته‌ای در یک حمله پیشگیرانه نیز استفاده کند.

اما چه سناریوهایی وجود دارد که در صورت وقوع، رئیس جمهور روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند؟

سناریوی اول:

روسیه داده‌های موثقی پیدا کند مبنی بر قصد دشمن برای پرتاب موشک‌های بالستیک به قلمرو خود یا قلمرو متحدانش.

سناریوی دوم:

روسیه یا یکی از متحدانش مورد حمله هر نوع سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی و به عبارت دیگر سلاح‌های غیر متعارف قرار بگیرد.

سناریوی سوم:

اگر روسیه با سلاح‌های متعارف هدف قرار بگیرد و این هدف گیری موجودیت آن را به خطر بیاندازد، از زرادخانه هسته‌ای خود استفاده می‌کند.

سناریوی چهارم:

در صورتی که سایت‌های حساس دولتی یا نظامی توسط دشمن مورد حمله قرار گیرد، دکترین هسته‌ای روسیه به مسکو اجازه می‌دهد تا در پاسخ به آن از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا