بین الملل

زلنسکی: با وجود خروج روسیه از توافق غلات آماده صادرات هستیم

رئیس جمهوری اوکراین پس از اینکه روسیه از توافق غلات خارج شد، اعلام کرد که کی‌یف با این وجود آماده ادامه صادرات غلات است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، زلنسکی امروز دوشنبه در اظهاراتی که توسط «سرگئی نیکیفوروف» سخنگوی وی در فضای مجازی منتشر شده، اظهار داشت: حتی بدون فدراسیون روسیه، هر چیزی باید انجام شود تا اینکه بتوانیم از کریدور دریای سیاه استفاده کنیم. با شرکت‌هایی که صاحب کشتی هستند ارتباط داریم و آنها گفتند که آماده ادامه انتقال هستند.

ظهر امروز، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که مشارکت روسیه در توافق غلات از امروز متوقف شده است.

غرب نیز در واکنش به تعلیق مشارکت روسیه در توافق غلات که صادرات را از طریق دریای سیاه تسهیل می‌کرد، ابراز نگرانی کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که خروج از توافقی که صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را ممکن می‌کرد، وضعیت امنیت غذایی را بدتر می‌کند و به میلیون‌ها نفر آسیب می‌رساند.

اولاف شولتز صدراعظم آلمان در این باره گفت که این اقدام پیام بدی برای سایر جهانیان دارد.

ابتکارعمل کریدور دریای سیاه (توافق غلات) در تاریخ 22 ژوئیه سال 2022 در استانبول امضا شد که در واقع از دو سند تشکیل شده است. بخش اول؛ توافقی بین روسیه، ترکیه، سازمان ملل و اوکراین است که  طبق آن، کریدورهای دریایی امنی برای صادرات غلات اوکراین از سه بندر اودسا، چرنومورسک و یوژنی ایجاد شده است. این توافقنامه تاکنون دو بار تمدید شده است، یک بار به مدت 120 روز و دومین بار برای 60 روز.

بخش دوم، یادداشت تفاهمی در خصوص کمک به ارسال محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی است که بین روسیه و سازمان ملل متحد امضا شد. بر اساس آن سازمان جهانی متعهد شده که اقدامات  لازم برای حذف محدودیت‌هایی که روسیه را از صادرات محصولات و کودهای شیمیایی خود باز می دارد، را انجام دهد. مدت این توافقنامه سه سال است.

از سوی دیگر اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا نیز تصمیم روسیه را یک “اقدام خودخواهانه” خواند و افزود که اتحادیه اروپا به تلاش در راستای تضمین امنیت غذایی برای کشورهای فقیر ادامه خواهد داد.

همچنین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از تصمیم روسیه در پایان دادن به اجرای ابتکار صادرات غلات در دریای سیاه ابراز تاسف کرد.

وی توافقنامه غلات را شریان حیاتی امنیت غذایی جهان و مایه امیدواری در جهان بی ثبات دانست که در آن صدها میلیون نفر از انسانها با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند، مصرف کنندگان هم با بحران جهانی در هزینه های زندگی روبرو هستند.

انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا