بین الملل

زلنسکی: نبرد در جنوب اوکراین بسیار شدید است


رئیس‌جمهور اوکراین تصریح کرد که نبرد بین ارتش اوکراین و روسیه در مناطق جنوبی این کشور بسیار شدید شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که در ضدحمله خود علیه مواضع روسیه متحمل خسارات هنگفتی شده، روز گذشته (یکشنبه) تصریح کرد که نبردها در جنوب اوکراین میان ارتش این کشور و ارتش روسیه بسیار شدید است.

شبکه سی ان ان در این خصوص گزارش کرد، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که شدیدترین نبردها در حال حاضر در جبهه جنوبی اوکراین در حال رخ دادن است و از نیروهای کی‌یف برای دفع حملات روسیه در شرق این کشور قدردانی کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین در جریان سخنرانی روزانه خود که از طریق کلیپ ویدئویی منتشر می‌کند تصریح کرد که ارتش اوکراین «موقعیت به موقعیت و گام به گام در حال پیشروی است و رو به جلو حرکت می‌کند».

رئیس‌جمهور اوکراین در شرایطی چنین اظهاراتی را مطرح کرده است که اخبار میدانی از اوکراین نشان می‌دهد که ارتش اوکراین در مقابل ارتش روسیه متحمل خسارات و تلفات هنگفتی شده است.

در همین راستا، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال روز گذشته (یکشنبه) گزارش کرد که برتری هوایی و توپخانه‌ای روسیه در مقابل اوکراین موجب شده است که کی‌یف دو هفته از زمان شروع ضدحمله خود، مجبور شود این حملات را در شرق و جنوب کشور اوکراین متوقف کند. (جزئیات بیشتر)

سی ان ان در ادامه گزارش خود افزود که مراحل آغازین ضدحمله کی‌یف با حملات شناسایی همراه بوده است که ظاهراً نشان می‌دهد ارتش اوکراین به دنبال محک زدن خطوط دفاعی روسیه بوده که البته دستاوردهای چشمگیری نداشته است.

از طرف دیگر، ستاد کل ارتش اوکراین روز یکشنبه با اشاره‌ به مجموعه‌ای از شهرهای خط مقدم شرق اوکراین که از شمال به جنوب کشیده شده‌اند، تصریح کرد که ارتش روسیه «همچنان بر تلاش‌های اصلی خود در لیمان، باخموت، آودیوکا و مارینکا متمرکز است. نبرد سنگین ادامه دارد».

علی‌رغم آن‌که تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بسیاری از تجهیزات نظامی اوکراین که غرب در اختیار این کشور قرار داده، در حملات روسیه منهدم می‌شود، زلنسکی مدعی شد که هیچ یک از سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت ایالات متحده در اوکراین تخریب نشده است. .

وی با این‌حال گفت که 32 موشک و حدود 50 پهپاد انتحاری اوکراین در هفته گذشته منهدم شده است و همچنین تصریح کرد که نیروی هوایی اوکراین بیش از یکصد حمله را در یک هفته گذشته علیه مواضع روسیه انجام داده است.

از طرف دیگر، وزارت دفاع روسیه نیز روز گشته در گزارش روزانه خود گزارش کرد که نیروهای مسلح اوکراین فعالانه به سمت زاپروژیا واقع در جنوب اوکراین در حال پیشروی هستند.

یک مقام روسی نیز اوایل روز گذشته اعلام کرد که اوکراین روستایی در نزدیکی زاپروژیا را بازپس گرفته است اما پس از آن دولت مسکو این گزارش را رد کرد و گفت ارتش روسیه این حملات را خنثی کرده است.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص گفت که ارتش روسیه همچنین هشت حمله ارتش اوکراین را در شهرک‌های مختلف واقع در شرق و شمال شرقی دونتسک خنثی کرده است.

در بحبوحه تشدید درگیری‌ها میان ارتش اوکراین و روسیه به خصوص در جنوب اوکراین، کی‌یف به طور مکرر گفته است که قصد دارد در ضدحمله خود علیه مواضع روسیه، قلمروهای کشورش را بازپس گیرد با اینحال طی روزهای اخیر، بسیاری از شکست ضدحمله ارتش اوکراین خبر داده‌اند.

بسیاری از رسانه‌ها بر اساس داده‌ها و تصاویر ویدئویی گزارش کردند که کی‌یف در ضدحمله خود متحمل تلفات و خسارات سنگینی شده است به طوریکه اخیراً وزارت دفاع روسیه در به‌روزرسانی اطلاعات میدان جنگ اعلام کرد از چهارم ژوئن (۱۴ خرداد) تا 14 ژوئن (24 خرداد ماه) در بازه زمانی ۱۰ روزه حدود ۷۵۰۰ نظامی اوکراینی در حملات ناموفق کشته یا زخمی شده‌‌اند.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا