بین الملل

زمزمه‌ تعطیلی دولت فدرال آمریکا به گوش می‌رسد


با توجه به اختلافات بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره در خصوص تصویب لایحه بودجه، زمزمه‌هایی در بین نمایندگان در خصوص احتمال تعطیلی دولت فدرال شنیده می شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در خفا انتظار دارند که جدال در خصوص لایحه بودجه به تعطیلی دولت فدرال در ماه اکتبر منتهی شود و یکی از اعضای مجلس نمایندگان به وبگاه «آکسیوس» گفته است که «آن‌ها هیچ برنامه‌ای برای آن‌ ماه ندارند».

در این گزارش آمده است، هم رده‌های «کوین مک کارتی» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، شامل افرادی می‌شوند که تردید دارند که مک کارتی بتواند تا پایان سپتامبر به بقای دولت کمک کند و احتمال می‌رود که کارگران زیادی شغل خود را از دست بدهند و بسیاری از خدمات فدرال تعطیل شود.

یکی از منابع ارشد جمهوری‌خواه پیشهاد داده است که سفرهای خارجی کنگره در صورتیکه برای اوایل اکتبر برنامه‌ریزی شه است، «باید به صورت بلیط‌های قابل استرداد خریداری شود».

بر اساس این گزارش، قانونگذاران کنگره در خصوص تصویب لایحه بودجه فدرال تا ۳۰ سپتامبر بدبین هستند و ۶ نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به آکسیوس گفته‌اند که در کل ماه سپتامبر درگیر تصویب لوایح بودجه و مذاکره با سنا در این خصوص خواهند بود.

بر اساس این گزارش، بسیاری از لوایح تخصیص بودجه جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آ»ریکا شامل اقداماتی با موضوعات بسیار جنجالی چون سقط جنین می‌شود که تصویب لایحه بودجه را در معرض خطر قرار می‌دهد و همین موارد مذاکره جمهوری‌خواهان با سنا که تحت کنترل دموکرات‌ها است را دشوار می‌کند.

طبق این گزارش، تعطیلی دولت فدرال مانند تعطیلی دوره ترامپ به دلیل بودجه دیوار مرزی از دسامبر 2018 تا ژانویه 2019  می‌تواند باعث اختلال و دشواری شود.

در صورتیکه دولت فدرال تعطیل شود، عملکرد بخش زیادی از دولت با مشکل کمبود بودجه مواجه خواهد شد و امتیازات فدرال همچون کوپن غذایی (برنامه کمک تغذیه برای قشر کم درآمد جامعه آمریکا) متوقف خواهد شد و خدماتی چون پارک‌های ملی تعطیل می شوند.

در صورت تعطیلی دولت فدرال، کارکنانی که ادامه فعالیت‌ آن‌ها ضروری است همچون کارکنان ارتش و نیروهای امنیتی اجازه فعالیت دارند و باقی مشاغل غیرضروری تا زمان بازگشایی دولت، به مرخصی اجباری خواهند رفت.

کنگره می‌تواند بودجه فعلی را با قطعنامه‌ای مستمر تمدید کند و زمان بیشتری را برای دستیابی به توافق در اختیار اعضای کنگره قرار دهد.

پیش از این نیز، کاخ سفید روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور تهدید کرده است که لایحه بودجه نظامی، سلامت و کشاورزی مجلس نمایندگان آمریکا را وتو خواهد کرد.

کاخ سفید گفته است که دلیل افزایش لایحه بودجه، این است که «کوین مک کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا توافق افزایش سقف بدهی با بایدن را نادیده گرفته است.

کاخ سفید جمهوری‌خواهان را متهم کرده است که «وقت خود را با لوایح حزبی تلف می‌کنند که هزینه‌های داخلی را به سطوحی کمتر از توافق [سقف بدهی] کاهش می‌دهد و خدمات حیاتی برای مردم آمریکا را به خطر می‌اندازد».

در ماه می، رهبران کاخ سفید و جمهوری‌خواه کنگره به توافقی دست‌ یافتند که شامل افزایش سقف بدهی برای جلوگیری از ناتوانی دولت آمریکا در پرداخت بدهی‌ها شود.

این قرارداد شامل توافقی برای بازگرداندن مخارج غیردفاعی اختیاری به سطوح مالی سال ۲۰۲۲ و در عین حال محدود کردن بودجه‌های فدرال به یک درصد رشد سالانه به مدت ۶ سال بود.

دفتر بودجه کنگره برآورد کرده است که این توافق کسری بودجه را در دهه آینده حدود 1.5 تریلیون دلار از پیش بینی پایه فعلی کاهش می‌دهد.

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا