بین الملل

زندانیان گوانتانامو به پیری رودرس دچار می‌شوند

به گفته یک مقام ارشد کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، زندانیانی که سال‌ها پیش در بازداشتگاه گوانتانامو نگهداری شده‌اند یا هنوز هم در آنجا گرفتار هستند، به پیری زودرس دچار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک مقام ارشد کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز جمعه گفت: زندانیانی که سال‌ها در بازداشتگاه گوانتانامو نگهداری می‌شده‌اند یا هنوز هم در آنجا گرفتار هستند، نشانه‌هایی از پیری زودرس را دارند.

«پاتریک همیلتون»، رئیس هیئت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: «ما از دولت ایالات متحده و کنگره می‌خواهیم تا برای یافتن راه‌حل‌های مناسب و پایدار برای رسیدگی به شرایط زندانیان با یکدیگر همکاری کنند.»

وی در ادامه گفت: اقدام فوری در رابطه با زندانیان این زندان باید در دستور کار باشد.

وی از مسئولان خواست تا زندانیان بتوانند از مراقبت‌های بهداشتی، روانی و جسمی کافی و تماس بیشتر با خانواده برخوردار شوند.

گفتنی است که زندان گوانتانامو در سال ۲۰۰۲ و توسط جورج دبلیو بوش رئیس جمهور جمهوری‌خواه ایالات متحده ساخته شد. بهانه ایجاد چنین زندانی نگهداری از مظنونان خارجی تروریسم بود.

بعدها فیلم‌ها و تصاویری از روش‌های بازجویی و شکنجه زندانیان در این زندان منتشر شد که اعتراضات شدید حقوقی بشری و جامعه جهانی را در پی داشت. حتی در برخی از اطلاعات منتشر شده حکایت از آزمایش‌های مختلف بر روی زندانیان داشتند.

هنگام به روی کار آمدن دولت بایدن، این دولت مدعی شد که می‌خواهد این شکنجه‌گاه را تعطیل کند اما تا کنون نه زندان بسته شده است و نه دولت بایدن برنامه‌ای برای این کار ارائه کرده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا