بین الملل

زنگ هشدار وقوع جنگ در جبهه جنوبی

پرونده «جبهه جنوبی»/۷؛

دور از انتظار نیست که کابینه جنگ‌طلب رژیم صهیونیستی جنگی جدید را آغاز کند و این بار در جبهه جنوبی جنگ گسترده ای به راه بیفتد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: نهمین ماه جنگ در غزه در حال سپری شدن است. در حالی که کشورهای عربی هیچ اقدامی برای متوقف کردن نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه انجام نداده‌اند، حزب‌الله لبنان و یمن دو بازیگر عربی هستند که مستقیماً در حمایت از غزه وارد جنگ شده‌اند. پرسش این نوشتار این است که حزب‌الله لبنان چگونه به غزه در جنگ با صهیونیست‌ها کمک کرده است؟

رویکرد حزب‌الله در جنگ غزه؛ ورود نظامی، تدریجی و کنترل شده

طوفان الاقصی روز ۷ اکتبر انجام شد که شکستی ترمیم‌ناپذیر برای صهیونیست‌ها بود. رژیم صهیونیستی از همان روز ۷ اکتبر جنگ گسترده علیه غزه را آغاز کرد. تنها یک روز پس از آغاز جنگ علیه غزه، حزب‌الله لبنان نیز در جبهه شمالی علیه رژیم صهیونیستی وارد جنگ شد. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد حزب‌الله از روز ۸ اکتبر وارد جنگ غزه شد. حزب‌الله در این جنگ به صورت کنترل شده و تدریجی عمل کرد. به عبارت دیگر، حزب‌الله از جنگی فراگیر و گسترده با رژیم صهیونیستی خودداری کرد زیرا از یک سو دست خود را به طور کامل برای رژیم صهیونیستی رو نکرد و از سوی دیگر تل‌آویو را مجبور کرد که بخشی از تمرکز خود را بر جبهه شمال قرار دهد. به گفته سید حسن نصرالله ۳۰ درصد از نیروهای نظامی صهیونیست‌ها در بخش شمالی سرزمین‌های اشغالی مستقر شدند.

سید حسن نصرالله در روزهای نخست جنگ غزه گفت که در این جنگ، نگاه‌ها باید به میدان باشد. بر این اساس، حزب‌الله در این جنگ ضمن اینکه تلفات انسانی زیادی به صهیونیست‌ها تحمیل کرد، توانمندی نظامی خود را نشان داد و قدرت نظامی صهیونیست‌ها را نیز زیر سوال برد. در همین راستا، حزب‌الله لبنان توانست پهپاد مدرن و پیشرفته رژیم اشغالگر قدس موسوم به هرمسِ ۹۰۰ را ساقط کند. حزب‌الله با ساقط کردن پهپاد هرمس ۹۰۰ رژیم صهیونیستی نشان داد که به فناوری‌های مدرن تسلیحاتی دسترسی دارد.

پهپادهای هرمس ۹۰۰ که در حقیقت نسخه ارتقا یافته و مدرن‌تر پهپادهای هرمس ۴۵۰ به شمار می‌روند، از جمله تجهیزات نظامی هستند که جزو افتخارات صنعت نظامی رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شوند. پیش از اینکه حزب‌الله لبنان پهپاد هرمس ۹۰۰ را هدف قرار دهد، شماری از کشورها درخواست خود برای خرید این پهپادها را به رژیم صهیونیستی داده بودند.

استفاده از گردان الرضوان

اقدام دیگری که حزب‌الله لبنان انجام داد، استفاده از نیروهای گردان رضوان است. گردان رضوان بهترین آموزش را میان نیروهای حزب‌الله دیده است. گردان رضوان را عماد مغنیه سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ تأسیس کرد و این واحد طی دو دهه پیشرفت زیادی نموده است. این گردان به‌طور ویژه در عملیات تهاجمی تخصص دارد و با مشارکت در جنگ داخلی سوریه، تجربه خوبی را در حوزه جنگی به دست آورد. از نگاه محافل صهیونیستی، رزمندگان یگان رضوان بسیار ورزیده هستند و آموزش‌های سختی را پشت سر گذاشته اند.

آنها از سلاح‌های ضدتانک و مواد منفجره استفاده می‌کنند؛ توان پیمودن مسافت طولانی، قدرت انجام مأموریت‌های سخت در مناطق کوهستانی و انجام مأموریت نظامی محرمانه و حساس به شکل برق آسا و در اوج حرفه‌ای‌گری را دارند. یکی از پیامدهای استفاده از نیروهای رضوان این بود که شهرک‌نشنیان مجبور شدند جبهه شمالی را تخلیه کنند. برآوردها حاکی از این است که بیش از ۲۰۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست جبهه شمالی را تخلیه کرده‌اند. «یوسی یهوشواع» تحلیلگر امور نظامی رسانه صهیونیستی «یدیعوت آحارونت» که به منابع امنیتی عالی رتبه در تل آویو دسترسی دارد، عنوان کرد تا زمانی که یگان رضوان در مرز لبنان وجود دارد، ساکنان شمال که تخلیه شده‌اند و شمار آنها بیش از دویست هزار نفر است، امیدی به بازگشت به خانه‌های خود ندارند.

پیامدهای نقش حزب‌الله در حمایت از مقاومت فلسطین در غزه

نقش‌آفرینی حزب‌الله در جنگ غزه چند پیامد مهم برای رژیم صهیونیستی داشته است که عبارتند از:

۱. تهدید علیه رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی حفظ شد

حزب‌الله از یک روز بعد از آغاز عملیات حماس، یعنی از ۸ اکتبر وارد جنگ شد و ضربه‌های سختی به ارتش صهیونیستی وارد آورد به‌طوری که این رژیم مجبور شده است حدود ۳۰ درصد از نیروهای خود را در جبهه شمالی متمرکز کند و تلفات زیادی را متحمل شود. اگرچه این اقدام حزب‌الله با هدف کاهش فشار نظامی از جبهه جنوب بوده، اما سبب شد همه نیروهای نظامی آماده و ذخیره رژیم صهیونیستی عملاً در جنگ حضور داشته باشند چرا که حزب‌الله با افزایش حملات خود، وضعیت را در این منطقه در حالت غیرعادی و هشدار حفظ کرد. در واقع، حزب‌االله با تحرکات مدیریت شده خود سطح تهدیدات علیه اسرائیل را حفظ کرده است.

۲. فشارهای اجتماعی بر کابینه نتانیاهو افزایش یافته است

تحرکات و پویایی حزب‌الله لبنان در جبهه شمالی سبب شد رژیم صهیونیستی ۳۰ درصد از نیروهای خود را در مرز شمالی مستقر کند. حملات حزب‌الله لبنان با تلفات نظامیان اسرائیلی همراه بود و دهها نفر از این نظامیان کشته شده‌اند. این در حالی است که خانواده‌های نظامیان نسبت به این موضوع اعتراض شدیدی دارند و نظامیان نیز از درگیر شدن در جبهه‌های مختلف جنگ ناراضی هستند. بنابراین، حملات حزب‌الله موجب شد فشارهای اجتماعی بر کابینه نتانیاهو افزایش زیادی داشته باشد. در همین حال، آوارگی نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از شهرک‌نشینان در جبهه شمالی نیز موجب اعتراض آوارگان شده است. این در حالی است که کابینه نتانیاهو به دلیل ناتوانی در آزادی اسرای خود در غزه نیز به شدت تحت فشار افکار عمومی قرار دارد و شاهد برگزاری تظاهرات مکرر است و معترضان بر برکناری نتانیاهو از قدرت تأکید دارند.

۳. اعلام آمادگی حزب‌الله برای جنگی فراگیر با رژیم صهیونیستی

حضور مداوم ۹ ماهه حزب‌الله لبنان در جنگ با رژیم صهیونیستی و همچنین سرنگون کردن پهپادهای هرمس ۹۰۰ این پیام را به رژیم صهیونیستی منتقل کرد که حزب‌الله لبنان برای وارد شدن به جنگ فراگیر با رژیم صهیونیستی آمادگی دارد. بنابراین، در حالی که رژیم صهیونیستی همواره تلاش کرده است تهدیدهای نظامی را از مرزهای فلسطین اشغالی دور کند، اکنون از یک طرف شاهد طوفان الاقصی است و از سوی دیگر شاهد دستیابی حزب‌الله به فناوری‌های برتر نظامی است.

نتیجه

دور از انتظار نیست که کابینه جنگ‌طلب رژیم صهیونیستی جنگی جدید را آغاز کند و این بار در جبهه شمالی با حزب‌الله لبنان وارد جنگ شود. هشدارها در خصوص تبعات چنین اقدامی هم از جانب محافل داخلی فلسطین اشغالی و هم از سوی آمریکا افزایش یافته است. اگر رژیم صهیونیستی به سمت جنگ با حزب‌الله لبنان حرکت کند، دلایل آن شامل شکست در غزه و نقشی است که حزب‌الله در قالب حمایت نظامی از مقاومت فلسطین ایفا کرد.

سید رضی عمادی؛ کارشناس مسائل غرب آسیا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا