بین الملل

سازمان اطلاعات ترکیه از ترور یک فرمانده ارشد پ.ک.ک خبر داد


سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه (میت) از ترور مسئول انتقال سلاح و مهمات گروهک پ.ک.ک در شمال عراق خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه امروز (جمعه) اعلام کرد که «یلماز بیرام» مسئول انتقال سلاح و مهمات گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) در منطقه «سنجار» (به کردی شنگال) در شمال غرب عراق کشته شده است.

به نوشته وبگاه شبکه تی آرتی، نام اصلی این فرد «اجیت جیور» است که در بین عناصر پ.ک.ک به «یلماز بیرام» شناخته می‌شود و طبق اطلاعیه سازمان میت ترکیه، او قصد انتقال سلاح و مهمات به اعضای پ.ک.ک در داخل خاک ترکیه برای انجام یک عملیات تروریستی را داشت که پیش از آغاز این کار، هدف قرار گرفته است.

سازمان اطلاعات ترکیه (میت) عملیات ترور او را پیچیده توصیف کرد و جزئیات بیشتری را از چگونگی این عملیات ارائه نداد. به گفته این سازمان افراد محلی همسو با ترکیه اطلاعات زیادی را از تحرکات «یلماز بیرام» و قصد او برای انتقال سلاح به ترکیه داده‌اند.

تی آر تی در ادامه نوشت «یلماز بیرام» دائما میان عراق و سوریه در حرکت بود و برای عناصر پ.ک.ک سلاح و تجهیزات انتقال می‌داد و سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه از سال‌ها پیش این فرد را در لیست ترور قرار داده بود.

طبق این گزارش، این عضو ارشد پ.ک.ک از سال ۲۰۱۰ به عضویت این گروهک در آمد و در عملیات‌های زیادی علیه نیروهای امنیتی ترکیه در استان «هکاری» طی سال‌های ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۶ حضور داشت و در همان سال به منطقه «سنجار» در شمال عراق انتقال یافت و از سال  ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نیز در سوریه بود تا اینکه دوباره به سنجار بازگشت.

همزمان گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) امروز اعلام کرد که در نتیجه هدف قرار گرفتن خودروی حامل نیروهای خود توسط یک پهپاد ترکیه، چهار تن کشته و دو‌نفر دیگر زخمی شده‌اند.

 این گروه که عمده آن‌ها را شبه‌نظامیان کُرد سوریه تشکیل می‌دهد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پهپادهای ترکیه یک خودروی حامل شش تن از فرماندهان و نیروهای SDF را در جاده روستای «هرمی شیخو» در شهرستان قامشلی هدف قرار دادند که در این حمله چهار شبه‌نظامی به نام‌های «آرام محمد ابراهیم»، «دیار جمعه خلیل»، «احمد فاضل سمو» و «برزان مصطفی» کشته و دو فرد دیگر نیز زخمی شده‌اند.

وزارت دفاع ترکیه نیز امروز با صدور بیانیه‌ای تعداد کشته شدگان این حمله پهپادی را پنج نفر اعلام کرد و آن‌ها را اعضای ارشد گروهک پ.ک.ک و پ.ی.ج (یگان‌های مدافع خلق) دانست .

هفته گذشته در تاریخ ۲۸ جولای نیز سازمان امنیت و اطلاعات ترکیه از ترور فردی به نام «مسعود جلال عثمان» در منطقه سنجار واقع در شمال عراق خبر داد و اعلام کرد که او فرمانده پ.ک.ک در سنجار بود و و به هنگام خروج از یک نشست با دیگر فرماندهان پ.ک.ک خودروی او هفدف شلیک پهپاد قرار گرفت.

چنین حملاتی که به طور عمده در خاک عراق صورت می‌گیرد و همچنین حضور نظامی ترکیه در شمال عراق طی سال‌های گذشته موجب تنش روابط بغداد و آنکارا شده است. ترکیه در سال‌های اخیر در چارچوب مجموعه‌ای از حملاتی که علیه پ.ک.ک انجام داده، ده‌ها پایگاه و مقر نظامی در منطقه کردستان عراق  ایجاد کرده است، به طوریکه طی یک سال گذشته ۲۷ پایگاه و مقر جدید در شمال عراق دایر شده است.

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا