بین الملل

سازمان ملل: اوکراین و روسیه از ایجاد "منطقه حفاظت شده" در زاپوریژیا استقبال کرده‌اند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: روسیه و اوکراین به برنامه آژانس برای ایجاد یک “منطقه حفاظتی” پیرامون نیروگاه اتمی زاپوریژیا علاقه‌مند هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ایجاد “منطقه حفاظتی امنیت و ایمنی اتمی” شامل یک آتش‌بس و احتمالا شامل چیزهای دیگری خواهد بود.
اگرچه هنوز هیچ توافقی در این خصوص انجام نشده اما گروسی اعلام کرد که روسیه و اوکراین ضمن مشارکت در این برنامه، سوالاتی نیز درباره این پیشنهاد دارند.
وی افزود: اساسا این یک تعهد است دال بر اینکه هیچ گونه اقدام نظامی صورت نخواهد گرفت که شامل هدف گرفتن این نیروگاه یا تاثیر گذاشتن بر فعالیت معمولش شود. این چیزی است که ما انتظار داریم. ملاحظه و هوشیاری دیپلماتیک و حرفه‌ای‌گری مستلزم احتیاط است اما آنچه من می‌بینم این است که هر دو طرف با ما همکاری دارند و سوالات بسیاری در این باره از ما می‌پرسند.
اوایل سپتامبر سال جاری میلادی، گروسی در راس تیمی از بازرسان آژانس از نیروگاه اتمی زاپوریژیا و پیرامون آن بازدید کرد. آنها خسارت‌های وارد شده به خاطر حملات توپخانه‌ای به این تاسیسات تحت کنترل روسیه را بررسی کرده اما هیچ کسی را مقصر ندانستند.
این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که هیچ صحبتی از خروج نیروها از نیروگاه اتمی زاپوریژیا در بین نیست.
وی گفت: در حال حاضر صحبت از مجبور کردن طرف اوکراینی برای متوقف کردن بمباران تاسیسات موجود در این منطقه است که می تواند منجر به پیامدهای ناراحت‌کننده و فاجعه‌باری شود.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا