بین الملل

سامانه‌های پاتریوت آلمان در مرز لهستان و اوکراین مستقر می‌شوند

پس از حادثه موشکی اخیر در مناطق مرزی لهستان و اوکراین، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد برلین به‌زودی سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت در اختیار لهستان قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «کریستین لامبرشت»، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد با همتای لهستانی خود درباره استقرار سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت و همچنین حفاظت از حریم آسمان لهستان با جنگنده‌های آلمانی به توافق رسیده است.

وزیر دفاع آلمان با انتشار بیانیه‌ای در حساب توییتری وزارت دفاع آلمان نوشت: لهستان دوست و متحد ماست و به عنوان یک همسایه محافظت‌شده نیست.

وی در ادامه افزود: ما با ماریوس بلاسژاک، همتای آلمانی‌ام برای ارسال سامانه دفاع موشکی پاتریوت برای تقویت محافظت از آسمان لهستان با جنگنده‌های یوروفایتر، توافق کردیم.

پیش از این وزیر دفاع لهستان اعلام کرده بود که قرار است آلمان سامانه‌های پاتریوت در اختیار لهستان قرار دهد. وی سپس توضیح داد این سامانه‌ها در مناطق مرزی لهستان و اوکراین مستقر می‌شوند ولی مشخص نکرد که آلمان چه تعداد از این سامانه‌ها را در اختیار لهستان قرار می‌دهد.

اصابت یک موشک به شرق لهستان در ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان)، به کشته شدن دو نفر منجر شد. این موشک در حومه روستای «پِشوودوف» واقع در ۶ کیلومتری غرب مرز اوکراین فرود آمد.

رسانه‌های غربی بلافاصله روسیه را عامل این حادثه اعلام و گمانه‌زنی درباره احتمال وقوع درگیری نظامی تمام‌عیار بین مسکو و ناتو را آغاز کردند. با این حال، مقامات لهستان با رد این ادعا، اعلام کردند که احتمال بالایی وجود دارد که این موشک از پدافند موشکی اوکراین شلیک شده باشد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز صراحتاً اعلام کرد این موشک‌ها را سامانه پدافند هوایی اوکراین هنگام مقابله با حمله موشکی روسیه، «اشتباهی» به مناطق مرزی لهستان شلیک کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز با تأیید این موضوع، مدعی شد که هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه حمله عامدانه باعث وقوع این حادثه باشد، وجود ندارد.

وزارت دفاع روسیه نیز تاکید کرد که ارتش این کشور در روز حادثه، هیچ حمله‌ای به اهدافی در مجاورت مرز اوکراین و لهستان تدارک ندیده است. همچنین بنا به تأیید روسیه، تصاویر لاشه موشک به وضوح نشان می‌دهد که این موشک ساخت مسکو نیست.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا