بین الملل

سرنخ‌های یافت‌شده در تحقیقات انفجار نورداستریم به اوکراین می‌رسد

رسانه‌های آلمانی:

رسانه‌های آلمانی به نقل از برخی منابع اعلام کردند که بازرسان مسئول تحقیقات درباره حمله به خطوط لوله نورد استریم روسیه، تا حد زیادی متقاعد شده‌اند که عوامل این حملات با اوکراین ارتباط دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، روزنامه اشپیگل و شبکه زد.دی.اِف آلمان گزارش کرده‌اند که بازرسان مسئول تحقیقات درباره انفجار خطوط لوله نورداستریم که گاز روسیه را به آلمان و اروپا منتقل می‌کرد، بیش از پیش به این باور رسیده‌اند که مجرمان این حمله تروریستی، با اوکراین در ارتباط هستند.

شبکه زد.دی.اِف اعلام کرد: افراد آشنا به روند تحقیقات، «سرنخ‌هایی که به اوکراین اشاره دارد را بیش از سایرین متقاعدکننده می‌دانند و هیچ مدرک موثقی وجود ندارد که روسیه را مسئول این حادثه بداند.»

نهادهای اجرایی و ضابطین قضایی همچنان تا حد زیادی روی قایق ماهیگیری «آندرومدا» تمرکز دارند. رسانه‌های غربی پیش‌تر گزارش کرده بودند که خرابکاران احتمالی، این کشتی را اجاره کرده و برای کارگذاشتن مواد منفجره روی این خطوط لوله، از آن استفاده کرده‌اند. گفته می‌شود، رَد و نشانه‌های مواد منفجره در اتاق این قایق پیدا شده است.

به نوشته دو رسانه آلمانی مذکور، بازرسان هم‌اکنون براین باورند که اعضای گروه خرابکاری که این کشتی را اجاره کرده بودند، پیش و بعد از انفجارها در اعماق دریای بالتیک در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲، در اوکراین اقامت داشتند. مقامات اجرایی پس از بازیابی اطلاعات فنی و ارزیابی آن، این مساله را تایید کردند.

وال‌استریت ژورنال پیش‌تر گزارش کرده بود که یک آژانس مسافرتی متعلق به اوکراین و مستقر در ورشو، این قایق را اجاره کرده و پیش از نزدیک شدن به هر یک از موقعیت‌هایی که بعدها انفجار در آن رخ داد، در بندری لهستانی لنگر انداخته بود.

این دو رساله آلمانی دیروز (جمعه) اعلام کردند که خرابکاران برای اجاره قایق از گذرنامه مولداویایی متعلق به فردی به نام «استفان مارکو» استفاده کردند. اشپیگل و زد.دی.اف، با این فرد تماس گرفته و او تاکید کرد که در سپتامبر ۲۰۲۲ هرگز از مولداوی خارج نشده و از طریق اخبار از حادثه باخبر شده است. او همچنین تاکید کرد که گذرنامه مورد نظر، در اکتبر همان سال منقضی شده و او آن را سوزانده است. تصویر استفاده شده در این گذرنامه جعلی نیز به فردی به نام والری کِی تعلق دارد که اهل شهر دنیپر اوکراین است.

اشپیگل و زد.دی.اف تصویر این فرد را در یونیفرم نظامی و همراه با تاریخی رویت کرده‌اند که به گفته آنها از حضور وی در تیپ ۹۳ مکانیزه ارتش اوکراین حکایت دارد. او همچنین دوره‌های غواصی نیز دیده است. با این حال، بازرسان نتوانستند دی.ان.ای این فرد را با آثار یافت‌شده در «آندرومدا» تطبیق دهند.

خطوط لوله نورد استریم یک و ۲ که به منظور انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان ساخته شده است، سپتامبر ۲۰۲۲ پس از وقوع چند انفجار در نزدیکی جزیره بورنهولم دانمارک، تخریب شدند. رسانه‌های غربی از آن زمان به بعد، به دفعات گزارش کرده‌اند که مدارک یافت‌شده در پرونده بر دخالت اوکراین دلالت دارد. کی‌یف همواره مداخله در این حادثه را رد کرده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا