بین الملل

سفارت نروژ در مالی تعطیل می‌شود


وزارت خارجه نروژ اعلام کرده به واسطه وخامت اوضاع امنیتی در کشور مالی، سفارت این کشور اروپایی تا پایان امسال در این کشور آفریقایی تعطیل می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه نروژ امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که قصد دارند تا پایان سال جاری میلادی، سفارت خود را در مالی به واسطه وخامت اوضاع امنیتی در این کشور غرب آفریقا تعطیل کنند.

تصمیم نروژ برای تعطیل کردن سفارتخانه‌اش در «باماکو» پایتخت مالی در پی توافق شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به مأموریت حفظ صلح سازمان ملل در مالی صورت گرفته است.

پس از آن‌که شورای نظامی در ماه ژوئیه در مالی قدرت را به دست گرفت از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل خواست تا این کشور آفریقایی را ترک کنند.

وزارت خارجه نروژ با اشاره به خروج نیروهای صلح‌بان سازمان ملل گفت: «این پیامدهایی برای امنیت نروژ و دیگر هیأت های دیپلماتیک و سازمان‌های بین المللی در مالی دارد».

در ماههای اخیر کشورهای آفریقایی درگیر بحران‌های سیاسی شده‌اند و در جدیدترین مورد، صبح روز گذشته (چهارشنبه 30 آگوست هشتم شهریور ماه)، شماری از ژنرال‌های بلندپایه ارتش گابن، با حضور در تلویزیون اعلام کردند که دولت را برکنار و قدرت را به دست گرفته‌اند و کلیه مرزهای کشور را بسته‌اند. نتایج انتخابات اخیر را ملغی و باطل اعلام می‌کنند.

چهارم مردادماه نیز در کشور نیجر کودتا شد. به دنبال این کودتا، «محمد بازوم» رئیس‌جمهور این کشور توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری از قدرت خلع شد و «عبدالرحمن تچیانی» در رأس یک شورای نظامی قدرت را در نیجر به دست گرفت.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» پس از این کودتا تحت فشار فرانسه و آمریکا به مخالفت با شورای نظامی نیجر برخاست و اعلام کرد برای بازگردانی بازوم به قدرت خود را برای مداخله نظامی در نیجر آماده می‌کند.

با این حال، کمیسر اکواس، عصر روز جمعه هفته گذشته اعلام کرد که این گروه برنامه‌ای برای حمله به نیجر ندارد و تمام راه‌های مسالمت‌آمیز برای بازگردانی محمد بازوم را در پیش خواهد گرفت.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا