بین الملل

سناتور منندز: رفتار جمهوری آذربایجان در قره باغ غیرقابل قبول است


قانونگذار سرشناس آمریکایی از دستگیری سه شهروند ارمنستان توسط مرزبانی جمهوری آذربایجان در پاسگاه «لاچین» به شدت انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک قانونگذار مطرح آمریکایی روز سه شنبه از دستگیری سه  شهروند ارمنستان توسط مرزبانی جمهوری آذربایجان در پاسگاه «لاچین» به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری «آرمنا پرس»، «رابرت منندز» قانونگذار آمریکا  پس از ربوده شدن سه ارمنستانی توسط مرزبانان جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین در روز دوشنبه، باکو را به دلیل رفتار ظالمانه مورد انتقاد قرار داد.

ارمنستان اعلام کرد مرزبانان جمهوری آذربایجان سه شهروند ساکن قره باغ کوهستانی را در کریدور لاچین دستگیر کردند.

جمهوری آذربایجان در روایتی دیگر مدعی دستگیری سه فوتبالیست ارمنستانی شد که پیشتر به پرچم این کشور توهین کرده بودند. باکو اعلام کرده که این سه نفر در پاسگاه مرزی لاچین بازداشت شده‌اند. منابع موثق تاکنون ادعای این دو کشور را در این زمینه تایید نکرده‌اند.

منددز در شبکه‌ اجتماعی نوشت: «از اینکه جمهوری آذربایجان به رفتار ظالمانه خود با هدف ارعاب ارامنه در قره باغ کوهستانی، ممانعت از دسترسی بشردوستانه و تضعیف فعالیت حیاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ادامه می‌دهد، بسیار نگران هستم. این غیرقابل قبول است.»

تاکنون دو جنگ بر سر قره‌باغ کوهستانی بین این دو همسایه رخ داده که جنگ دوم قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ با توافق آتش‌بس بین نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. با این حال درگیری‌های مرزی ادامه دارد و دو طرف یکدیگر را به تنش‌آفرینی متهم می‌کنند.

اخیرا نیز «آنی بادالیان» سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان مدعی شد که جمهوری آذربایجان اجازه نمی‌دهد جسد یک دختر ساکن ارمنستان به بخش ارمنی نشین قره باغ کوهستانی منتقل شود.

«هلن» ساکن قره باغ کوهستانی که در ارمنستان تحصیل می‌کرد چند روز پیش در  تصادف رانندگی جان باخت. سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان از پیگیری این مسئله به صلیب سرخ جهانی خبر داد.

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا