بین الملل

سوریه: عدم تعهد رژیم اسرائیل به «ان پی تی» تهدیدی برای صلح است


دیپلمات ارشد سوریه در وین، خواستار اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای پیوستن به «ان‌پی‌تی» شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی در وین روز شنبه در اظهاراتی بر لزوم اجرای «ان پی تی» (معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی)، مبنی بر تبدیل خاورمیانه به منطقه عاری از سلاح اتمی و کشتار جمعی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «سانا» «حسن خضور» سفیر سوریه در  جریان اولین دور نشست کمیته بازنگری ان‌پی‌تی برای سال ۲۰۲۶ در شهر «وین» در اتریش  گفت: «همه کشورهای عربی بخشی از  ان پی تی شده‌اند، در حالی که اسرائیل به آن نپیوسته و تمام فعالیت‌ها و توانایی‌های اتمی آن خارج از هر سیستم نظارت بین‌المللی باقی مانده است.»

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های اتمی در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات اتمی خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است. رژیم صهیونیستی یکی از خطرناک‌ترین زرادخانه‌های اتمی مخفی در جهان را در اختیار دارد و فدراسیون دانشمندان آمریکایی در گزارش سال ۲۰۲۳ خود تخمین زده است که  این رژیم  ۹۰ بمب اتمی  دارد.

این دیپلمات سوری تاکید کرد که رژیم اسرائیل با توانایی های اتمی خود و عدم تعهدش به معاهده و توافق جامع پادمان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و رد همه طرح هایی که خواستار ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه هستند، تهدیدی برای منطقه است.

این دیپلمات سوری از شورای حکام سازمان ملل متحد  به ویژه آنهایی که دارای تسلیحات اتمی هستند، خواست که مسئولیت خود را در اعمال فشار بر این رژیم و درخواست برای پیوستن تل آویو به ان پی تی  بدون هیچ قید و شرط انجام دهند.

سازمان ملل تاکنون قطعنامه‌های متعددی علیه برنامه اتمی و تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی صادر کرده اما همه آن‌ها جنبه نمادین داشته‌اند.

پایان پیام/ص


آگهی
دکمه بازگشت به بالا