بین الملل

سیگنال‌ مثبت سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای توافق پایدار


سران جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند علی‌رغم اختلافات بر سر منطقه قره باغ کوهستانی، به یک توافق صلح پایدار دست یابند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سران جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند با وجود اختلافات باقی مانده بر سر منطقه قره باغ کوهستانی، به توافق صلح پایدار دست یابند.

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در مصاحبه با شبکه خبری «یورو نیوز» که روز سه شنبه پخش شد، گفت: «به نظرم باید امیدوار باشیم. اگر رویکرد سازنده‌ای از ارمنستان ببینیم و مهمتر از همه، اگر آنها آرزوهایشان را در به چالش کشیدن تمامیت ارضی ما کنار بگذارند، می‌توانیم به زودی شاید تا پایان سال، راه حل صلح پیدا کنیم.»

بر اساس این گزارش، جنگ بر سر منطقه قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ با توافق آتش‌بس بین نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره‌باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.با این حال درگیری‌های مرزی ادامه داشته و دو طرف یکدیگر را به تنش‌آفرینی متهم می‌کنند.

علی اف در گفت‌وگو با یورو نیوز درباره وضعیت ارامنه ساکن قره باغ گفت: «ارمنی‌های قره باغ باید درک کنند که به عنوان بخشی از جامعه جمهوری آذربایجان با تضمین‌های امنیتی زندگی عادی خواهند داشت.»

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان نیز در گفت‌وگویی جداگانه با یورونیوز اظهار داشت، صلح نه تنها می‌تواند وجود داشته باشد، بلکه باید باشد.

 

پاشینیان در این مصاحبه جمهوری آذربایجان را به بستن مسیر انتقال غذا و دارو به قره باغ (کریدور لاچین) متهم کرد.

روسیه که دارای نیروهای حافظ صلح در قفقاز جنوبی است، همراه با آمریکا و اتحادیه اروپا طور جداگانه تلاش می‌کنند صلح پایدار بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقرار کنند.

ارمنستان مدعی است که باکو به کاروان محموله بشردوستانه این کشور برای ساکنان منطقه قره‌باغ کوهستانی مجوز عبور از «کریدور لاچین» را نمی‌دهد. یکی از مهمترین مشکلات باقیمانده بین این دو کشور همسایه بر سر مسیر مهم لاچین است که باکو آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید در آن اعمال می‌کند.

در تازه ترین تحول بین دو کشور، ارمنستان سه شنبه شب جمهوری آذربایجان را به دستگیر کردن یکی از شهروندان خود در نقاط مرزی متهم کرد.

پایان پیام/.


آگهی
دکمه بازگشت به بالا